Facebook ma zapłacić 5 miliardów dolarów kary. To skutek afery z Cambridge Analytica

Facebook ma zapłacić 5 miliardów dolarów kary. To skutek afery z Cambridge Analytica25.07.2019 10:24
Szef Facebooka, Mark Zuckerberg (Getty Images)

Facebook ma zapłacić 5 miliardów dolarów kary, którą nałożyła na niego Federalna Komisja Handlu. To rekordowa, ale wszystko wskazuje na to, że uzasadniona grzywna – powodem są nieprawidłowości w zarządzaniu danymi użytkowników Facebooka, które wyszły na jaw po aferze z Cambridge Analytica w marcu 2018 roku.

O szczegółach informuje Business Insider. Jak się okazuje, kara nałożona na Facebooka została ustalona w ramach ugody, a dotyczy naruszenia porozumienia z Federalną Komisją Handlu, które zawarto w 2012 roku. Facebook zobligował się wówczas nie przekazywać danych użytkowników poza swoje struktury bez uprzedniej konsultacji.

Akcje Facebooka z ostatnich 5 lat. Afera z Cambridge Analytica nasilała się na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Źródło: Google.
Akcje Facebooka z ostatnich 5 lat. Afera z Cambridge Analytica nasilała się na przełomie marca i kwietnia 2018 roku. Źródło: Google.

Należy zwrócić uwagę, że kara 5 miliardów dolarów dla Facebooka – poza tym, że największa w historii związana z naruszeniem prywatności konsumentów – jest także prawie 20 razy większa, niż największa dotychczas nałożona kara związana z bezpieczeństwem danych.

5 miliardów dolarów kary to nie wszystko

W ramach opisywanej ugody, zapłacenie finansowej kary to nie wszystko. Facebook musi także zmienić strukturę swojej rady dyrektorów i powołać niezależny komitet do spraw ochrony prywatności. Te działania mają sprawić, że Mark Zuckerberg – prezes Facebooka – będzie miał w praktyce mniejszą kontrolę nad danymi użytkowników, bo wszystkie działania będą dodatkowo analizowane przez inne osoby.

Do tego dochodzi jeszcze konieczność przestrzegania dodatkowych zasad związanych z ochroną prywatności. Wśród nich zwiększony nadzór nad aplikacjami innych firm, zakaz wykorzystywania na potrzeby reklamowe numerów telefonów, które użytkownicy podali dla celów bezpieczeństwa czy ostrzeganie użytkowników i wymaganie zgody na użycie technologii wykrywania twarzy.

Kara to skutek afery z Cambridge Analytica

Kara finansowa oraz nowe zasady bezpieczeństwa, do których ma się stosować Facebook są konsekwencją afery z Cambridge Analytica, która obiegła media w pierwszej połowie ubiegłego roku. Wyszło wówczas na jaw, że Cambridge Analytica, firma zajmująca się reklamą w sieciach społecznościowych, weszła w posiadanie danych dziesiątek milionów użytkowników Facebooka, choć nie powinno się to zdarzyć.

W konsekwencji tych wydarzeń wiele znanych osób zdecydowało się usunąć konta na Facebooku, ale jak widać z perspektywy czasu, nie wywołało to masowego trendu. Firma Cambridge Analytica ostatecznie zbankrutowała.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.