Facebook mistrzem optymalizacji podatkowej, zapłacił w UK mniej niż płaci zwykły robotnik

Facebook mistrzem optymalizacji podatkowej, zapłacił w UK mniej niż płaci zwykły robotnik12.10.2015 16:34

Slogan głosi, że tylko dwie rzeczy w życiu są pewne, śmierći podatki. Jednak czy aby na pewno? Niektórzy sztukę optymalizacjipodatkowej opracowali do perfekcji. BBC poinformowało właśnie otym, ile podatku CIT zapłacił Facebook za rok 2014. Nie martwciesię, Mark Zuckerberg tej kwoty nawet nie zauważył.

Liczący obecnie 1,4 mld użytkowników serwis społecznościowy wzeszłym roku odnotował zysk na poziomie 2,9 mld dolarów, niemaldwukrotnie większy niż w 2013. Jego przychody z reklam wzrosły o53%, do 3,59 mld dolarów – to przede wszystkim pieniądze z rynkumobilnego. W Wielkiej Brytanii firma zatrudnia 362 pracowników,którzy otrzymali oprócz wynagrodzenia dodatkowo akcje firmy warteponad 35 mln funtów – średnio po 96 tys. funtów na głowę.

Nawet jak na Wielką Brytanię to niezłe pieniądze – medianawynagrodzenia w UK nie przekracza 30 tys. funtów na głowę. BBCmówi o średnim wynagrodzeniu brutto na poziomie 26,5 tys. funtów,z których na ubezpieczenie społeczne i podatki państwo zabieraponad 5300 funtów.

W tej sytuacji kwota podatku, jaki Facebook zapłacił w WielkiejBrytanii w 2014 roku wygląda zabawnie – jest to raptem 4327funtów. Firma zdołała wykazać stratę przed opodatkowaniem napoziomie 28,5 mln funtów. Najwyraźniej nie zaszkodziło to wwypłaceniu premii w akcjach. Takie próby ominięcia fiskusa mogąjednak mieć skutek odwrotny od zamierzonego, szczególnie żeprzypadły na trudny dla amerykańskich korporacji moment. KomisjaEuropejska coraz uważniej przygląda się bowiem porozumieniompodatkowym, jakie firmy te zawarły z poszczególnymi krajamiczłonkowskimi Unii, w szczególności z Luksemburgiem, wyrastającymna wewnątrzunijny raj podatkowy.

Opinia publiczna zachwycona takim stanem rzeczy również nie jest– i trudno się dziwić brytyjskim podatnikom, że patrzą na kwotęzapłaconą przez Facebooka dość podejrzliwe, tym bardziej żeniedawno głośno było o skandalu z siecią kawiarni Starbucks,które w ciągu 14 lat zdołały brytyjskiemu fiskusowi zapłacićłącznie 8,6 mln funtów, wykazując zarazem sprzedaż na poziomie 3mld funtów. Gdyby indywidualny podatnik był traktowany tak, jak takorporacja , to ze swoich zarobków oddałby państwu nie 5300funtów, lecz niecałe 800.

Oliwy do ognia dolała oficjalna wypowiedź rzecznika firmy MarkaZuckerberga. Podkreślił on, że Facebook w pełni przestrzegabrytyjskiego prawa podatkowego, tak samo jak czyni to we wszystkichkrajach, w których ma biura. A biura te są niebagatelne. Firmarozwija swój biznes i inwestuje, niedawno wynajęła luksusowąpowierzchnię biurową nieopodal Tottenham Court Road w Londynie ołącznej powierzchni zaledwie 21 tys. metrów kwadratowych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.