Facebook nie lubi podglądania: utrudnia pracę obserwatorom

Facebook nie lubi podglądania: utrudnia pracę obserwatorom25.09.2021 23:43
Facebook nie lubi podglądania: utrudnia pracę obserwatorom
Źródło zdjęć: © PxHere
Artykuł sponsorowany

The Markup, organizacja monitorująca wpływ technologii na kształtowanie społeczeństw, informuje o znalezieniu dowodów na to, że Facebook próbuje uniemożliwiać zautomatyzowane zbieranie i analizę treści z osi czasu wiadomości. Wprowadzane zmiany w serwowanym kodzie HTML mają w opinii badaczy nie mieć żadnego innego przeznaczenia.

Modyfikacje dokonane przez Facebooka dotyczą metadanych w formacie tagów ARIA. Jest to mechanizm wykorzystywany przez narzędzia ułatwień dostępu, np. głosowe czytniki ekranu wykorzystywane przez osoby niewidome i niedowidzące. Skierowanie czytnika na nieprzetworzoną stronę internetową skończyłoby się recytowaniem przez czytnik wszystkich elementów interfejsu po drodze ("Więcej", "Lubię to" i tak dalej), na równi z rzeczywistą treścią. ARIA ma rozwiązywać ten problem, specjalnie oznaczając "treść w treści".

Automatyczne badania

Identyfikowanie właściwej treści na stronie jest przydatne nie tylko dla czytników ekranowych, ale także dla automatycznych analizatorów treści, stosowanych regularnie przez obserwatorów i analityków. Ich praca ma być od początku września zauważalnie utrudniona. The Markup dostarcza także dowód audio-wideo, w postaci nagrania czytnika głosowego, który wariuje i recytuje nieistniejące wyrazy w ramach swojego odczytu ekranu.

Inni eksperci powiadomili także o spadku objętości danych możliwych do automatycznego zbierania, a także o nadużyciach w wykorzystaniu tagów ARIA. Jared Smith, badacz zagadnień dostępności, twierdzi że Facebook bardzo wyraźnie zwiększył złożoność tagów, wykorzystując je jak koszyk na metadane. Postępowanie to ma przypominać zabiegi z "optymalizowaniem" tagów WWW pod kątem SEO, ale z dodatkowym skutkiem ubocznym w postaci psucia czytników ekranowych.

"Nic nie ruszaliśmy!"

Facebook odrzuca oskarżenia. Lindy Wagner, nowa CM (rzecznik) Facebooka, poinformowała że firma nie zmieniła metody dostarczania kodu w sposób który miałby utrudniać pracę badaczom. Obiecano także przeanalizować zgłoszenia dotyczące niedziałających czytników. W Facebooku takowych nie wykryto.

Portale społecznościowe walczą o równowagę między designem, dostępnością i programowalnością i rzadko bywa tak, że któryś z obszarów nie cierpi wskutek zmian (jak niedawno w przypadku Twittera). Lecz ze względu na charakterystykę dotychczasowej współpracy z badaczami, organizacje jak The Markup podchodzą do uspokajających deklaracji Facebooka z dużą dozą ostrożności.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:dobreprogramy
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.