Facebook powraca do korzeni. To koniec z algorytmami

Facebook powraca do korzeni. To koniec z algorytmami31.03.2021 13:48
Facebook pozwoli wybrać sposób dostarczania treści /fot. GettyImages

Od kilku lat użytkownicy Facebooka mają niewielki wpływ na przedstawianą im zawartość. Nad wszystkim panują algorytmy, ale to wkrótce ulegnie zmianie.

Dziś na Facebooku wszystko zależy od zasięgu i zaangażowania. Jeżeli strona facebookowa posiada sporo aktywnych fanów, to z pewnością będzie częściej wyświetlać się w aktualnościach danego użytkownika. Niekiedy algorytm potrafi "ukarać" fanpage i bez wyraźnego powodu obniżyć zasięgi. Wówczas szansa na zobaczenie postów ulubionej strony znacznie spada.

Facebook opracował swoje algorytmy, aby lepiej kontrolować treść trafiającą do użytkowników. Przede wszystkim miała częściej i na dłużej przykuwać uwagę. Jednak to skutkuje wieloma negatywnymi zjawiskami. Jednym z nich jest tzw. "bańka", czyli otaczające użytkownika stale to samo środowisko. Widzi on tylko wpisy stron, z którymi posiada silny związek. Nie docierają do niego wpisy np. z drugiego frontu politycznego.

Użytkownicy rzadziej widzą też posty swoich znajomych. O ile ktoś nie stał się "facebookową osobistością" i nie publikuje stale wpisów o sporym zaangażowaniu innych facebookowiczów, to jego posty będą bardzo rzadko docierać do innych. Nowego zdjęcia praktycznie nikt nie zobaczy, a jego przemyślenia czy prośby o pomoc zostaną pogrzebane wśród setek popularnych memów czy newsów.

Kiedyś Facebook polegał na mniejszej bańce – wpisach twoich znajomych

Sukces Facebooka w sporej mierze polegał na budowaniu milionów niewielkich społeczności, a jednocześnie możliwości angażowania się we wpisy sławnych osób. Najwyraźniej platforma zaczyna odczuwać już odpływ użytkowników, bo firma zapowiedziała spore zmiany. Czego możemy się spodziewać?

W sekcji aktualności Facebooka znajdziemy możliwość wyboru treści spośród trzech opcji:

  • Algorytmicznej
  • Chronologicznej
  • Ulubionych

Facebook pozwoli teraz wybrać, co faktycznie chcemy oglądać. Opcja wpisów selekcjonowanych przez algorytm jest aktualnym sposobem doboru treści przez firmę. Chronologicznie Facebook przedstawiał wpisy na początku istnienia serwisu. Natomiast "Ulubione" to zupełna nowość i nie należy mylić jej z opcją "wyświetlaj w pierwszej kolejności".

Do ulubionych będziemy mogli dodać maksymalnie 30 użytkowników lub stron. Nowe narzędzie sprawi, że wpisy tych osób będą częściej wyświetlać się w sekcji "algorytmicznej" aktualności, ale możemy też przejść do "ulubionych". W tym przypadku zobaczymy wszystkie wpisy opublikowane tylko i wyłącznie przez 30 użytkowników. Zapewne musimy do tego doliczyć jeszcze posty sponsorowane i reklamy.

Facebook wyjaśni, dlaczego widzisz ten konkretny wpis

Niekiedy podczas przewijania Facebooka możemy natrafić na wpisy zawierające informację "sugerowane dla ciebie". Jak dotąd trudno było zrozumieć, dlaczego właściwie to widzimy. Facebook rozwija więc funkcję "Dlaczego to widzę?". Będzie ona dotyczyć wpisów znajomych, stron czy pochodzących z grup, które są nam sugerowane.

Facebook dokładnie wytłumaczy, dlaczego proponuje nam ten wpis. Może na to wpłynąć kilka czynników, w tym:

Powiązane zaangażowanie: jeżeli inne osoby, które miały kontakt z tym wpisem, wchodziły wcześniej w interakcję z tą samą grupą, stroną lub wpisem co użytkownikPowiązane tematy: jeśli użytkownik częściej interesował się konkretnym tematem na Facebooku, serwis może zasugerować posty innych stron o podobnej tematyceLokalizacja: użytkownik może zobaczyć sugerowany post w oparciu o to, gdzie się znajduje i jakie osoby w pobliżu wchodzą w interakcję na Facebooku

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.