Facebook również rezygnuje z Flasha. Nowy odtwarzacz HTML5 już dostępny

Facebook również rezygnuje z Flasha. Nowy odtwarzacz HTML5 już dostępny21.12.2015 15:50

Flashowi przybito właśnie być może już ostatni z wielu gwoździ do trumny. Na odtwarzacz wykonany za pomocą HTML5 już jakiś czas temu zdecydował się YouTube (co nie do końca spotkało się z entuzjazmem), nawet samo Adobe zdecydowało się w ostatnim czasie na zmianę znanej od lat marki na Animate. O rezygnacji z flashowego odtwarzacza filmów na rzecz HTML5 poinformował właśnie Facebook.

Informacja na ten temat została opublikowana na blogu deweloperskim serwisu. Komunikat dotyczy przede wszystkim szeregu zalet, w związku z którymi korzystanie z nowego odtwarzacza na Facebooku będzie znacznie korzystniejsze dla użytkowników, niż to miało miejsce w przypadku Flasha. Wykonane w HTML5 odtwarzacze są już dostępne w serwisie i są wyświetlane przez wszystkie przeglądarki niezależnie od systemu operacyjnego.

Facebook wśród powodów swojej decyzji wymienia w pierwszej kolejności możliwość przyśpieszenia procesu rozwoju odtwarzacza. Jest to spowodowane faktem, że w przypadku HTML5 nie ma konieczności rekompilacji odtwarzacza przy każdej wprowadzonej modyfikacji, co ułatwi prace także „współpracującej z Facebookiem społeczności Open Source”. Najważniejsza zaleta ma swoje efekty już teraz, w postaci multiplatformowości i kompatybilności, jaką zapewnia HTML5 bez konieczności korzystania z wtyczek. Jednocześnie w komunikacie mowa także o wyzwaniach, a tych stoi przed Facebookiem wiele.

Najistotniejszy wydaje się problem, który napotkał także YouTube. Niedługo po tym, jak serwis zdecydował się na wprowadzenie HTML-owego odtwarzacza, jako domyślnego, popularność szybko zyskały rozszerzenia do przeglądarek przywracające pierwotny stan rzeczy. Głównie za sprawą większej liczby opcji wyświetlania filmu, choć użytkownicy twierdzili także, że stary dobry flashowy odtwarzacz działa po prostu „płynniej”.

Facebook otwarcie przyznaje także, że w początkowym okresie, nowy odtwarzacz może spowolnić wyświetlanie się treści. Ten fakt zainteresuje z pewnością gwiazdy YouTube’a. Jedna z nich, Hank Green, opublikowała w swoim czasie obszerną krytykę Facebooka, który ma wykorzystywać wszelkie możliwe metody, by korzystając z treści publikowanych w serwisie Google, zapewniać sobie zyski. Przykładem takich praktyk był system naliczania wyświetleń: w przypadku serwisu społecznościowego algorytm uznał film za wyświetlony już w momencie obejrzenia 30-sekundowego podglądu z wyłączonym dźwiękiem.

Nie przeszkadza to Facebookowi na jednoczesne stwierdzenie, że w przypadku końcowego użytkownika, mimo ewentualnych początkowych problemów z optymalizacją nowego odtwarzacza, filmy bedą wyświetlane... szybciej. O tym, na ile użytkownicy będą zadowoleni z takiego stanu rzeczy, będziemy się mogli zapewne przekonać, obserwując nowe programy w sklepach z rozszerzeniami dla przeglądarek.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.