Firefox konsolą dla gier? Silnik Unigine przeniesiony na JavaScript i WebGL

Firefox konsolą dla gier? Silnik Unigine przeniesiony na JavaScript i WebGL21.02.2013 14:45

Najlepsza platforma deweloperska dla twórców gier – to zdanieprzywołuje raczej na myśl Playstation albo Xboksa. Mozilla jednakchce, by przywoływało na myśl Firefoksa. Marzenie ściętej głowy?Więcej opowieści o HTML5 i grach wyglądających, jakby stworzonoje na początku lat dziewięćdziesiątych zeszłego stulecia?Absolutnie nie, tym razem Mozilla naprawdę nas zaskoczyła.Żadnych wtyczek, żadnych dodatkowych bibliotek uruchomieniowych,jak jest to w wypadku google'owego Native Clienta – wystarczyFirefox (albo każda inna przeglądarka dobrze radząca sobie zestandardowymi technologiami webowymi, w tym WebGL). Dzięki skrośnemukompilatorowi Emscripten możliwe jest przekształcenie kodu C++ w aplikację webową.Potencjał tkwiący w tym rozwiązaniu Mozilla zademonstrowała wsierpniu zeszłego roku, pokazując wtedy demo prostej gryBananaBread –implementacji opensource'owej strzelanki Sauerbraten.Demo zobaczył Anthony Liot, programista z firmy ACTISKU,pracujący nad silnikiem 3D Unigine, chętnie wykorzystywanym nietylko w znanych Wam dobrze benchmarkach i grach, ale i w systemachwirtualnej rzeczywistości czy wizualizacji danych. Postanowiłprzenieść Unigine na przeglądarki.Efekt jego prac można zobaczyć już dzisiaj. Mozillapoinformowała, że Liot, we współpracy z Alonem Zakai, głównymprogramistą Emscripten, zdołał przenieść kod Unigine naJavaScript i WebGL. Na tym silniku działa wizualnie spektakularnedemo Crypt,które można uruchomić na obsługujących WebGL przeglądarkach –Firefoksie i Chrome (Internet Explorer nie obsługuje WebGL, zaśSafari nie jest w stanie uruchomić skompilowanego przez Emscriptenkodu). Co istotne, Crypt można obejrzeć we wspomnianych przeglądarkach zarównona Windows jak i na Linuksie (nawet na słabiutkim GPU Intela).Niestety demo nie działa w Operze (mimo że Opera od wersji 12.0oficjalnie obsługuje WebGL).[img=unigine_crypt]Teraz, gdy Unigine tak dobrze działa w Firefoksie i Chrome, nicnie stoi na przeszkodzie, by tworzyć gry webowe, nie potrzebująceniczego prócz przeglądarki. Dopracowane jest przecież API dlapełnoekranowej grafiki, blokowanie wskaźnika myszy, nawet audioHTML5 w ostatnich wersjach przeglądarek zaczęło poprawnie działać.Wyrósł więc na naszych oczach poważny rywal dla google'owegoNative Clienta, który mimo że jest rozwiązaniem opensource'owym,nie trafił do żadnych innych przeglądarek – i raczej nie trafi:dla Mozilli uruchamianie natywnego kodu bajtowego w przeglądarce touruchamianie czarnych skrzynek, przypominające czasy ActiveXMicrosoftu, zaś dla Opery to próba odwrócenia uwagi odwebu i powrót do starych złych czasów.WebGL jest zaś wspierany przez wszystkich członków grupyKhronos, w tym firmy takie jak Adobe, AMD, Apple, Google, Mozilla,Nvidia, Samsung czy Sony. Trzeba jednak pamiętać, żeGoogle raczej NaCl nie porzuci – na jego technologię przeniesionowiele komercyjnych gier (m.in. Bastion czy Mini Ninjas), podpisanoteż umowy partnerskie z takimi producentami jak Square Enix. CzyMozilla ze swoim Emscripten będzie w stanie zdobyć coś więcej niżładne dema i implementacje opensource'owych gier?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.