Firefox nie będzie blokował ciasteczek? Mozilla wycofuje się ze swoich deklaracji

Firefox nie będzie blokował ciasteczek? Mozilla wycofuje się ze swoich deklaracji07.11.2013 11:53

Kiedy w lutym tego roku Mozilla zapowiedziała,że wprowadzi do Firefoksa automatyczne blokowanie ciasteczekpochodzących z serwisów stron trzecich (czyli w praktyce blokującwszystkie ciasteczka sieci reklamowych, wykorzystywane do śledzeniaaktywności internautów), branża reklamowa zareagowała histerycznie.Stowarzyszenie IAB określiło decyzję tę jako atak nuklearny nabranżę reklamową i próbęzdławienia praktyk targetowania behawioralnego. Rozpoczęło też szybkodziałania lobbyingowe, strasząc politycznych decydentówkatastrofalnymi konsekwencjami gospodarczymi, do jakich doprowadzićmoże wzmocnienie ochrony prywatności internautów. Najwyraźniejstraszenie okazało się skuteczne – Mozilla wycofuje się rakiemze swojego pierwotnego planu.O tym, że coś jest nie tak,mogliśmy się przekonać już w czerwcu, z premierą Firefoksa 22, któryjako pierwszy miał ciasteczka stron trzecich blokować. Mozilla przedjego wydaniem wstrzymałałatkę, ogłaszając, że musi opracować lepszą politykę w tejsprawie, taką, która uwzględniałaby listy wyjątków na baziemechanizmu CookieClearinghouse, gdyż nie może to w całości zależeć od użytkownika,ręcznie zarządzającego wyjątkami. Brendan Eich, dyrektor technicznyMozilli, tłumaczył wówczas, że otrzymał wiele listów odzaniepokojonych właścicieli witryn, więc konieczne było ustalenie,czy czasem łatka nie blokuje ciasteczek zbyt agresywnie,tak że zaszkodzić to może funkcjonowaniu stron internetowych.[img=cookie]Teraz nawet i ta delikatniejszaforma blokowania ciasteczek zostaje skierowana na boczny tor. AleeciaMcDonald z Center for Internet and Society, która wraz z Mozilląnadzorowała projekt Cookie Clearinghouse, przyznała, że doszło doopóźnień i potrzeba więcej czasu, niż się początkowo spodziewano –powstanie szkicu planu, jak taka lista w ogóle ma działać,przeniesiono na początek 2014 roku. Po ukończeniu takiego szkicu,minie przynajmniej trzy do pięciu miesięcy, zanim pojawi się wersjafinalna dokumentu. W tym czasie wysłuchiwane będą opiniezainteresowanych stron, wprowadzane niezbędne poprawki i tworzonepierwsze wersje samej listy.Jednak nawet ukończenie tych pracniczego nie gwarantuje. Harvey Anderson, starszy wiceprezes Mozilli,zapowiedział w wywiadzie dla magazynu The Chronicle, że projektCookie Clearinghouse ukończony zostanie w przyszłym roku, ale nawet ito nie oznacza, że mechanizm blokowania znajdzie się w Firefoksie.Jak będzie już gotowy, trzeba będzie go porównać z innymitakimi systemami i ekosystemami –enigmatycznie stwierdził Anderson.Deklaracja wzbudziła konsternacjenawet wśród sojuszników Mozilli, rozpoczynając dyskusję nadfaktycznymi motywami producenta Firefoksa. Obawy o technicznekonsekwencje takiej blokady wydawały się dość wątpliwe. Projektowanałatka niczym się przecież nie różni od rozwiązania Apple'a, które wprzeglądarce Safari (zarówno mobilnej jak i desktopowej)konsekwentnie blokuje wszystkie ciasteczka stron trzecich – ijakoś nie prowadzi to do niewłaściwego działania stron internetowych.Lee Tien, prawnik z ElectronicFrontier Foundation, tłumaczy co prawda, że Mozilla widzisiebie jako efektywniejszego gracza na tym polu, gdy współpracuje zinnymi, zamiast być zachowywać się antagonistycznie,ale już jego kolega Dan Auerbach jest przekonany, że producentFirefoksa ugiął się pod naciskiem reklamodawców – a cała tasprawa z Cookie Clearinghouse była raczej zasłoną dymną, niż realnątechniczną potrzebą.Co najzabawniejsze, sama branżareklamowa wcale nie jest zadowolona z reakcji Mozilli. Szef IABRandall Rothenberg stwierdził, że to wcale nie jest izbarozrachunkowa dla ciasteczek – to nielegalny sąd dlaciasteczek, arbitralnie powołana grupa, która chce ustalać, kto możez kim robić biznes. Zastępuje ona wybór użytkownika aroganckimsystemem 'Mozilla wie lepiej' –czytamyna łamach jego bloga.Nie wiadomo więc, o co Mozillichodzi, a to na pewno nie jest dobre dla przeglądarki, która kiedyśbyła synonimem niezależności, wolności i ochrony użytkowników.Twierdzenie teraz, że nigdy nie obiecywano blokowania ciasteczekstron trzecich, czy uznanie łatki za tępy instrument,daje jednak użytkownikom sygnał, że producent Firefoksa ma albo innąwizję przyszłości swojej przeglądarki, albo co gorsze, takiej wizji wogóle nie ma.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.