Firefox sponsorowany: zobacz, jak będą wyglądały kafelki, na których chce zarabiać Mozilla

Firefox sponsorowany: zobacz, jak będą wyglądały kafelki, na których chce zarabiać Mozilla28.08.2014 23:36

Plotki, że Mozilla chciałaby przerobić Firefoksa na słupreklamowy krążyły po Sieci od początku tego roku. W maju dał imzdecydowany odpór Jonathan Nightingale, wiceprezes Mozilli,informując,że nie ma mowy, by ta lubiana przeglądarka nagle zamieniła się wpowierzchnię reklamową. Nie, reklam w Firefoksie nie będzie. Będąjedynie… kafelki sponsorowane, wyświetlane na ekranie szybkiegowybierania. Po czterech miesiącach słowa pana Nightingale stałysię ciałem. Najnowsza nocna kompilacja Firefoksa, 34.0a1, jestpierwszą, w której sponsorowane (ale pamiętajmy, że niereklamowe!) kafelki się pojawiły.

W zapowiedzi nowego mechanizmu, który mógłby być dla Mozillidodatkowym, alternatywnym względem Google'a źródłem dochodów niebyło niczego strasznego. Producent Firefoksa uznał, że ekranszybkiego wybierania jest okazją dostarczenia użytkownikowidodatkowych korzyści, przy okazji pozwalając utrzymaćprzeglądarkę. Nowym użytkownikom kafelki ekranu startowego miałybyzasugerować wstępnie przygotowane treści. Niektóre z nichpochodziłyby od Mozilli, inne byłyby witrynami popularnymi wgeograficznym położeniu użytkownika, inne wreszcie miałybyzawierać treści sponsorowane od wybranych partnerów. By nikt niemiał wątpliwości co do pochodzenia tych ostatnich, miałyby byćone wyraźnie oznaczone.

Przewodnicząca Fundacji Mozilla zapewniłateż, że sponsorowane kafelki nie będą częścią żadnejsieci reklamowej – i na pewno nie posłużą nikomu do śledzeniainternautów. Sponsorom będą udostępniane jedynie informacje otym, ile razy dany kafelek był wyświetlany, a ile razy kliknięty.

Aby zobaczyć, jak nowy ekran szybkiego wybierania z takimikaflami wygląda, uruchomiliśmy najnowszego FirefoksaNightly. Jako że Firefox jest na tym komputerze domyślnąprzeglądarką, Nightly zostało uruchomione z flagą -P, byuruchomić menedżera profilów i założyć profil nowego,„dziewiczego” jeszcze użytkownika.

Na poniższym zrzucie ekranu możecie zobaczyć to, coprzygotowała Mozilla. Pierwszy z kafelków – dobreprogramy.pl –pojawił się automatycznie po otworzeniu strony naszego portalu.Facebook, YouTube, Lightbeam (narzędzie do śledzenia aktywnościśledzących sieci reklamowych), Wikipedia, Amazon i Webmaker zostaływyświetlone jako kafelki sugerowane przez Mozillę lub popularne wtej lokalizacji (powiedzmy). Kafelki Wired, Booking.com oraz BBCzostały wyraźnie oznaczone etykietą SPONSORED.

Doprawdy nie jest łatwo zrozumieć, na jakiej zasadzie Mozillauznaje, że sklep internetowy Amazonu jest kafelkiem polecanym, zaśopiniotwórcze i szanowane BBC to kafelek sponsorowany. Być może totylko test. Dla użytkownika ważne jest to, że kafelki sponsorowane(podobnie jak i pozostałe) łatwo usunąć kliknięciem ikonki „x”w prawym górnym rogu kafla, wyświetlanej po najechaniu na niegowskaźnikiem myszy. Taka forma reklamy (czy też „sponsoringu”)nikomu raczej krzywdy nie robi, a jeśli pozyskane w ten sposóbpieniądze pomogą Mozilli w realizacji jej ważnej dla całej Siecimisji, to tylko się z tego można cieszyć.

Na koniec warto wspomnieć o kilku innych ciekawostkach, którenowe Nightly przynosi. Przedsięwzięcie znane jako Electrolysis –możliwość renderowania zawartości poszczególnych kart pozagłównym wątkiem Firefoksa – jest już domyślnie dostępna.Wyizolowane w ten sposób z procesu okno można uruchomićkliknięciem przycisku „New e10s window”. Pojawiły się teżnowe opcje personalizacji: pięć wbudowanych skórek Personas,dostępnych z panelu sterowania pod przyciskami Customize/Themes.Wprowadzono też nowe zabezpieczenia, które uchronią Firefoksaprzez niepożądanymi zmianami jego konfiguracji przez programy firmtrzecich – np. aplikacje antywirusowe czy paski narzędziowe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.