Firefox zablokuje niechciane ciasteczka: atak nuklearny Mozilli na sieci reklamowe?

Firefox zablokuje niechciane ciasteczka: atak nuklearny Mozilli na sieci reklamowe?25.02.2013 10:43

Domy mediowe, agencje reklamowe, ci wszyscy, którzy żyją ześledzenia internautów w Sieci, mają pewnie teraz przygotowywanespotkania i narady – co robić, gdy producent jednej znajpopularniejszych przeglądarek zapowiedział wprowadzenierozwiązań, które mogą podważyć cały model biznesowy ich działalności?Na łamach bloga webpolicy.org,Jonathan Mayer ze Stanfordu zapowiedział rychłe wprowadzenie zmiando polityki obsługi ciasteczek (cookies) przez Firefoksa. Pojawiąsię one już w wersji 22 przeglądarki (obecnie w kanaleNightly) i mają lepiej odzwierciedlać wybrane przez użytkownikaustawienia prywatności w przeglądarce. Odpowiednia łatka pojawiła się już w kodzie przeglądarki i zostałazaakceptowana. Dzięki niej, Firefox będzie domyślnie dopuszczałjedynie te ciasteczka, które pochodzą z witryny odwiedzonej przezużytkownika. Ciasteczka stron trzecich, emitowane z adresów,których użytkownik nigdy sam nie odwiedził, będą blokowane.W praktyce oznacza to, że zablokowane zostaną wszystkie ciasteczkasieci reklamowych i trackingowych, wykorzystywane przez internetowychmarketerów do śledzenia zwyczajów użytkowników i serwowania imna tej podstawie lepiej dopasowanych do ich profilu treści.Łatka Mayera nie jest czymś nieznanym w technologiach webowych.Zarówno dla Firefoksa jak i Chrome znaleźć można rozszerzeniablokujące szpiegujące ciasteczka, zaś Safari domyślnie odrzucaciasteczka stron trzecich. Jednak udział Safari w rynku jestznikomy, zaś domyślne zachowanie wiodących przeglądarek było jakdo tej pory dla domów mediowych przyjazne: obecne wersje Chrome,Firefoksa i Internet Explorera dopuszczają ciasteczka stron trzecichbez pytania użytkownika o zgodę.[img=101]Stowarzyszenie IAB, zrzeszające graczy z internetowej branżyreklamowej, zareagowało na zapowiedziane zmiany w sposób, którytrudno określić inaczej niż histeryczny. Mike Zaneis, wiceprezes igłówny doradca IAB, ogłosiłdecyzję Mozilli jako atak nuklearny na branżę reklamową.Na łamach mediów związanych ztą branżą mówi się, że nowa polityka prywatności w Firefoksiemoże zdławić praktyki targetowania behawioralnego.Nie pierwszy to raz, gdy Mozillastawia potrzeby użytkowników ponad potrzeby reklamodawców.Przypomnijmy, że to stamtąd wyszedł pomysł na nowy nagłówek DoNot Track, pozwalający użytkownikowi ogłosić, że nie wyrażazgody na to, by być śledzonym. Do Not Track przyjęło się (zoporami) wśród producentów innych przeglądarek, jednak niewielezmieniło: serwisy reklamodawców przyjmują komunikat i śledząużytkownika dalej. Nowa łatka rozwiązuje problem ochronyprywatności w jedyny skuteczny sposób, na poziomie techniki, a niemoralnych zobowiązań.Sytuacja wygląda jeszczepoważniej w Polsce – u nas Firefox jest najpopularniejsząprzeglądarką, używaną przez ponad 41 procent internautów(źródło: ranking.pl). Jeśli przeglądarka Mozilli będziedomyślnie odrzucała ciasteczka rozsyłane przez sieci reklamowe,branżę czekają kłopoty. O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmyIAB Polska – jak tylko ją uzyskamy, uzupełnimy niniejszymateriał.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.