Ford Kuga Hybrid – prezentacja: Niezwykle udany napęd hybrydowy i sterowanie aplikacją

Ford Kuga Hybrid – prezentacja: Niezwykle udany napęd hybrydowy i sterowanie aplikacją29.09.2020 09:58
Świetnie zaprojektowana i bardzo dobrze działająca aplikacja wynagradza braki w multimediach

Obecnie niemal wszyscy producenci mają, wprowadzają lub planują zaprezentować auto z napędem hybrydowym lub elektrycznym. O ile jest to tzw. miękka hybryda, w której silnik elektryczny pełni rolę stertera/generatora, nie jest to zbyt interesujące. Jeśli jednak w grę wchodzi hybryda równoległa lub plug-in, ryzyko wpadki jest większe. Jak to jest w przypadku Forda Kugi Hybrid i czy wraz z nowym napędem dostajemy coś jeszcze?

Hybryda z wtyczką i trybami jazdy

W ofercie Kugi jest kilka jednostek napędowych do wyboru, ale ja miałem okazję sprawdzić hybrydową odmianę z wtyczką, czyli typowe plug-in z możliwością ładowania baterii z gniazdka lub szybkiej ładowarki. Swoją droga na chwilę obecną to świetne połączenie zasięgu jazdy i swobody oferowanej przez tradycyjny silnik spalinowy, dodając do tego sprawność i płynność działania elektrycznego układu napędowego.

Zastosowany system hybrydowy łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona oraz silnik elektryczny, pracujący też jako generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh, zapewniając łącznie systemową moc maksymalną 225 KM. Zasięg jazdy wg. WLTP na napędzę elektrycznym to 56 kilometrów. Jest to w zupełności osiągalne, oczywiście przy zachowaniu rozsądku. Średnie spalanie wg. WLTP to 1,2 l/100km, ale to są wartości przy założeniu, że bateria jest w pełni naładowana. Ja pokonałem Kugą blisko 400 kilometrów i podczas rozsądnej jazdy auto spaliło 4,6 l/100km. Dynamiczna jazda daje wynik niespełna 7 litrów. Moim zdaniem to rewelacyjny wynik biorąc pod uwagę gabaryty auta.

Wracając do akumulatora, może on być ładowany poprzez gniazdo umieszczone w przednim błotniku, jest też automatycznie doładowywany w czasie jazdy dzięki rekuperacji – odzyskowi dotychczas traconej energii kinetycznej zamienianej na energię elektryczną podczas hamowania. Pełne naładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła zasilania 230 V zajmie około 6 godzin. Jeśli ktoś wstawia auto na noc do garażu, jest to dość rozsądna opcja. Co więcej, kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Teraz, EV Później i EV Ładowanie.

FordPass Connect z modemem pokładowym

Ostatnio producenci starają się przypodobać tym, którzy lubią żyć ciągle online. Wiele aut komunikuje się ze smartfonami nie tylko za pośrednictwem Android Auto oraz Apple CarPlay, ale również w drugą stronę, za pomocą dedykowanych aplikacji i podsystemów. Nie inaczej jest z modelem Ford Kuga, który dysponuje teraz systemem FordPass Connect z modemem pokładowym, co umożliwia użytkownikom zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu z dowolnego miejsca za pomocą urządzenia mobilnego. Możemy przykładowo planować podróże dzięki aktualizacjom ruchu w czasie rzeczywistym dla systemu nawigacji, ale to nie wszystko, bowiem FordPass Connect oferuje w aplikacji mobilnej FordPass szereg wygodnych funkcji.

Jest to między innymi funkcja blokowania i odblokowywania zamków drzwi, pozwalająca na zdalny dostęp do wnętrza, jak również zdalny start, dla wersji z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. Pozwala to między innymi na załączenie odmrażania przedniej szyby lub klimatyzacji i schłodzenie kabiny przed rozpoczęciem podróży. Jest także lokalizator pojazdu, pomagający właścicielowi znaleźć samochód na rozległych parkingach w centrach handlowych. Przydatny może okazać się również status pojazdu z możliwością sprawdzania poziomu paliwa, poziomu naładowania baterii, stanu alarmu, ciśnienia w oponach, przebiegu do wymiany oleju i innych parametrów.

W modelach hybrydowych, takich jak testowany przeze mnie, funkcje sprawdzania statusu pojazdu są nieco bardziej rozwinięte. Otóż aplikacja FordPass pokazuje nie tylko poziom naładowania, ale jest również w stanie wyszukiwać stacje ładowania, wprowadzić je do nawigacji i pokazać, jaki typ wtyczek jest dostępny. Są nawet funkcje pomagające kierowcom w pełni wykorzystać czas przeznaczony na ładowanie pojazdu oraz tańsze taryfy opłat za energię elektryczną, zaprogramowanie oczekiwanego pułapu opłat i otrzymywanie powiadomień o kosztach.

Podsumowanie

Mam tylko jeden problem z Fordami - system info-rozrywki. Jego interfejs i charakter kojarzy mi się z autami sprzed kilku lat, a w porównaniu do topowej konkurencji wypada bardzo blado. Owszem, działa sprawnie i bezproblemowo, ale to nie jest trudne przy tak prostych grafikach i podstawowych funkcjach. Na szczęście to, co najważniejsze jest i działa sprawnie. Do tego wszystkiego średnio pasuje naprawdę rewelacyjnie działająca aplikacja, która ma przejrzysty interfejs, jest stabilna i bezproblemowa w działaniu. Mam nadzieję, że już wkrótce dołączy do niej kolejna generacja systemu SYNC.

Plusy
  • Świetnie działający napęd hybrydowy
  • Możliwość wyboru trybu działania układu hybrydowego
  • Bardzo sprawnie działająca aplikacja
  • Mnóstwo przydatnych opcji i udogodnień
Minusy
  • Odrobinę przestarzały system info-rozrywki
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.