Forget.me bezpłatnie pomoże wyrwać się z macek Google… przynajmniej na razie

Forget.me bezpłatnie pomoże wyrwać się z macek Google… przynajmniej na razie26.06.2014 21:32
Redakcja

Nie trzeba było dużo czasu, aby Google ustosunkowało się do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i stworzyło odpowiedni formularz, który umożliwia użytkownikowi „zniknięcie” z wyników wyszukiwarki. Sytuację tę postanowiły wykorzystać różne firmy i organizacje, które zdecydowały się pomoc użytkownikom w realizacji tego celu i ułatwić korzystanie z prawa do bycia zapomnianym. Jedną z nich jest francuska Reputation VIP ze swoim serwisem forget.me. Czy to realna pomoc, czy chęć zarobienia na osobach ceniących swoją prywatność?

Zasada działania serwisu jest bardzo prosta. Po założeniu konta - a jakże by inaczej, usługa sama w sobie wymaga posiadania konta i podania nie tylko adresu email, ale również imienia i nazwiska – użytkownik może w łatwy sposób wyszukać wyniki Google, które mogą zawierać informacje na jego temat. W następnym kroku wybiera te, które chciałby usunąć, a następnie podaje powód. Tutaj do wyboru mamy trwające postępowanie karne, domniemywanie niewinności, błędną identyfikację naszej osoby, naruszenie prywatności, samą prywatność, śmierć, zawarcie naszego wizerunku, lub inny. Każdy z wyborów wyświetla przykłady, co powinno ułatwić wybór.

Po wybraniu odpowiednich opcji użytkownik może zdecydować się na dwa warianty. Pierwszy to samodzielne wysłanie wniosku. Witryna podaje link do formularza Google, przygotowuje również treść gotową do wklejenia do wniosku. Druga opcja to przekazanie całej operacji w ręce zespołu tworzącego Forget.me, który zajmie się formularzem. Ma to być opcja szybsza, bardziej skuteczna i regularnie monitorowana. Jak na razie obie są bezpłatne, niemniej widać, że producent usługi najprawdopodobniej zamierza po pewnym czasie zmienić ten stan rzeczy i wprowadzić opłaty za pośredniczenie w załatwieniu sprawy. Nie wiadomo, czy tak będzie faktycznie, sama opcja wydaje się jednak zbyt kusząca, aby podejrzewać producenta, że z niej nie skorzysta. Sugeruje to sam oficjalny opis mówiący o tym, że na starcie usługa jest darmowa, ale nie sugerujący, że taki stan się utrzyma.

Druga opcja w panelu zarządzającym kontem pozwala na sprawdzenie, czy wcześniej wybierane linki zostały już z Google usunięte. W efekcie użytkownik może samodzielnie monitorować sytuację. Usługa, a w zasadzie sam formularz pozwalający na bycie zapomnianym jest dostępne dla osób zamieszkujących Europę, o ile są to osoby fizyczne, bez własnej firmy lub zastrzeżonej nazwy. Na chwilę obecną serwis jest dostępny w wersji angielskiej i francuskiej, generowany wniosek nie jest więc w języku polskim. Nie powinno to stanowić problemu, poza tym wydaje się, że czeka nas wysyp serwisów o podobnym działaniu.

Sama akcja czyszcząca trwa i Google właśnie dzisiaj przeprowadziło pierwsze czystki w wynikach wyszukiwania swojego mechanizmu. Według oficjalnych danych ostatni miesiąc przyniósł aż 41 tysięcy wniosków o wymazanie z Google linków. Nie wiadomo jak wiele z nich zostało rozpatrzonych pozytywnie i zostało faktycznie usuniętych. Tego typu serwisy najprawdopodobniej tylko zwiększą ich liczbę. Tymczasem inne firmy… patrzą i póki mogą, korzystają. Wyszukiwarka Bing od Microsoftu dopiero za jakiś czas otrzyma stosowne narzędzie.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.