FTC sugeruje Do Not Track dla aplikacji mobilnych

FTC sugeruje Do Not Track dla aplikacji mobilnych04.02.2013 11:37

Smartfony i nierzadko również tablety to urządzenia, które są niemal ciągle podłączone do Internetu i zawsze towarzyszą swoim właścicielom. Powoduje to zbieranie ogromnych ilości danych o użytkownikach — głównie o aktywności i przemieszczaniu się — i ich rozpowszechnianie bez zgody i wiedzy użytkowników. Amerykańska Federalna Komisja Handlu przygotowała raport, w którym podaje wytyczne dla deweloperów w sprawie informowania użytkowników o tym, które z ich danych są zbierane przez daną usługę. Raport powstał na podstawie doświadczeń FTC z ubiegłego roku oraz majowych rozmów z przedstawicielami przemysłu, związkami handlowymi, obrońcami prywatności i reprezentantami środowiska akademickiego. Przyglądaliśmy się zagadnieniom związanym z prywatnością przez dekady. To jest potrzebne, ponieważ mnóstwo reklam przesuwa się na urządzenia mobilne, a wiele zasad i praktyk w tej przestrzeni przypomina Dziki Zachód — powiedział Jon Leibowitz z FTC.

Wytyczne są niewiążące i sugerują między innymi opracowanie piktogramów informujących o fakcie gromadzenia i przesyłania danych. Kolejnym zaleceniem jest ułatwienie dostępu do polityki prywatności serwisu i jasne poinformowanie o tym, jakie dane będą zbierane, aby użytkownik dobrze wiedział, na co się zgadza. Skończyć należy także wprowadzanie w błąd, na przykład sugerowanie, że aplikacja raz odczyta położenie, podczas gdy tak naprawdę robi to ciągle. Zdaniem Komisji, wyraźne udzielenie zgody jest potrzebne również kiedy aplikacja automatycznie wysyła zdjęcia czy ma dostęp do książki adresowej. To w pewnym stopniu można połączyć z kontrowersjami wokół aplikacji społecznościowej Path, która bez opamiętania wysyłała dane z książki adresowej użytkownika, w tym dzieci poniżej 13 roku życia, czym złamała postanowienia Children's Online Privacy Protection Act. Jej właściciele zapłacą karę wysokości 800 tysięcy dolarów.

Warto zaznaczyć, że Komisja sugeruje także implementację mechanizmu Do Not Track w aplikacjach na smartfony i tablety. Dzięki temu, podobnie jak ma to miejsce w przeglądarkach desktopowych, sieci dostarczające reklamy nie będą miały możliwości podążania za nami i gromadzenia danych, co pozwala im na dostarczanie reklam kierowanych. Obecnie taką możliwość mają Safari na iOS, Internet Explorer na Windows Phone 8, Chrome 25 dla Androida, Opera Mobile i mobilny Firefox, ale warto postarać się, aby był to standard.

Komisja przedstawiła w zasadzie kompletne rozwiązanie, które może ochronić prywatność użytkowników urządzeń mobilnych. Na razie obowiązku podążania za wskazówkami FTC nie ma, ale takie praktyki mogą stać się standardem. Wpłynie to pozytywnie na ochronę naszej prywatności, ale nie będzie bez efektu na działalność największych firm na świecie — Microsoftu, Amazona, Apple'a, Google'a, BlackBerry i innych… choć z pewnością wizerunkowo wyjdą na tym „na plus”.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.