Galaxy Note 7 znów pokazał, że nie jesteśmy posiadaczami własnych smartfonów

Galaxy Note 7 znów pokazał, że nie jesteśmy posiadaczami własnych smartfonów08.12.2016 17:32

Zapoczątkowana z premierą pierwszego iPhone'a smartfonowa rewolucja, poza ogromem oczywistych nowości, przyniosła także zmiany w tym, jak myślimy o urządzeniach. A konkretniej o posiadaniu urządzeń. Ogromne możliwości zdalnej obsługi i kontroli nad urządzeniami, jakie posiadają producenci, sprawiają, że w zasadzie rzadko już dziś można mówić, że posiada się nie tylko smartfon, ale także całkowitą nad nim kontrolę.

Kolejny dobitny przykład takiego stanu rzeczy płynie do nas z Kanady. I nie, nie należy tutaj zważać na tamtejsze realia – to, że producent ma dziś większą władze nad urządzeniem niż jego nabywca można uznać za trend globalny. Równie dobrze, choć być może przy bardziej aktywnym sprzeciwie konsumentów, taka sytuacja mogłaby się zdarzyć gdziekolwiek, także w Polsce.

Note7 owners to receive $100 towards Galaxy S7/S7 edge exchange or $25 refund/other phone credit* Conditions here https://t.co/dBkVxJMbZv

— Samsung Canada (@SamsungCanada) 13 października 2016Sprawa dotyczy smartfonu, który sam w sobie stanowi problem. Mowa o niesławnym Samsungu Galaxy Note 7, którego wybuchające baterie mocno zachwiały reputacją koreańskiego producenta i w zasadzie pozbawiły iPhone'a 7 konkurentów do tytułu najlepiej sprzedającego się flagowca 2017 roku.

Jak wiadomo Samsung zrobił wiele, aby jak najwięcej egzemplarzy Samsunga Galaxy Note'a 7 zostało zutylizowanych. W zamian klienci mieli otrzymać inne urządzenia bądź zwrot pieniędzy. Nie brakło takich, którzy nie byli usatysfakcjonowani takim stanem rzeczy i w ogóle odmówili współpracy z Samsungiem, gdyż ich (wciąż) sprawny Note 7 całkowicie ich satysfakcjonuje.

Oczywiście stanowi to zagrożenie nie tylko dla ich bezpieczeństwa, ale także innych osób. Wykluczmy jednak na moment ten drugi element, zakładając, że z ryzykownego urządzenia posiadacz Note'a 7 będzie korzystać tylko w domu i nie będzie narażał na szwank zdrowia innych. Wydawać by się mogło, że ma prawo decydować o podobnych kwestiach na własną odpowiedzialność, nawet ryzykując własne zdrowie.

Otóż nie. Kanadyjski Samsung ogłosił bowiem, że od 15 grudnia uparci posiadacze Note'a 7 zostaną odcięci od sieci wszystkich tamtejszych operatorów komórkowych. Niemożliwe będzie zatem wybranie połączenia, wysłanie SMS-a, korzystanie z transmisji danych. Natomiast już od 12 grudnia niemożliwe będzie również połączenie się z Wi-Fi i korzystanie z Bluetooth.

Dość ironicznie wypada natomiast informacja, że za pomocą niebezpiecznych Note'ów można będzie... połączyć się z numerem alarmowym 911. Kanadyjski Samsung zdecydował, że warto zaryzykować (mimo że we wszystkich innych przypadkach zablokował urządzenie) i pozwolić, by użytkownicy przykładali potencjalnie wybuchowe urządzeni do głowy, ale tylko po to, by... wezwać pomoc.

Przykład jest wyolbrzymiony, wykazałem się też nie lada optymizmem, zakładając, że uparci użytkownicy Note'ów nie będą z nich korzystać na co dzień, np. w tłoku. Chodzi jednak o jaskrawe przedstawienie tego, jak wielką kontrolę mają dziś producenci sprzętu i oprogramowania. Dając subiektywnie nieatrakcyjną rekompensatę, mogą po prostu brutalnie wymuszać na klientach (lecz raczej nie właścicielach urządzeń) konkretne działania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.