Glovo i Uber Eats pod lupą? Sprawdź, czy ty też zostałeś oszukany

Glovo i Uber Eats pod lupą? Sprawdź, czy ty też zostałeś oszukany28.10.2021 16:03
UOKiK sprawdzi działanie aplikacji Glovo i Uber Eats
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jakub Porzycki/NurPhoto

UOKiK wszczął postępowania, w których sprawdzi zasady działania popularnych aplikacji do zamawiania jedzenia – Uber Eats i Glovo. To reakcja na liczne skargi użytkowników.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął pod lupę aplikacje do zamawiania jedzenia firm Glovo oraz Uber Eats. Do instytucji od dłuższego czasu napływały skargi dotyczące ich działania, a szczególnie sposobu rozliczeń. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w postępowaniach wyjaśniających sprawdzi, czy tego typu nieprawidłowości miały faktycznie miejsce.

UOKiK sprawdzi działanie aplikacji Glovo i Uber Eats

Wśród skarg dotyczących aplikacji Glovo znalazły się te, które dotyczyły sposobów naliczania rabatów. W aplikacji klienci widzieli, że rabat został naliczony, jednak ostatecznie płacili "normalną cenę", o czym dowiadywali się dopiero po pobraniu płatności.

Użytkownicy zwrócili również uwagę na działanie firmy w przypadku braków produktów spożywczych zamawianych z dostawą do domu. Kiedy dochodziło do takich sytuacji, Glovo zmieniało zamówienie bez konsultacji z klientem, co wpływało na możliwość skorzystania z dostępnych rabatów. Do UOKiKu wpłynęły też skargi, z których wynika, że klienci mieli problemy z odzyskiwaniem środków od firmy np. w przypadku anulowania zamówienia.

– Dostrzegamy dynamiczny rozwój platform handlu on-line – aplikacje do zamawiania jedzenia są coraz powszechniejsze. Ich popularności powinny odpowiadać wysokie standardy ochrony konsumentów. Dlatego uważnie przyglądamy się praktykom stosowanym przez aplikacje, a także monitorujemy skargi konsumentów. W postępowaniach zweryfikujemy zasady działania aplikacji do zamawiania jedzenia. Zgłoszenia konsumentów dotyczą np. nieprawidłowości w informowaniu o cenie, na podstawie której konsumenci podejmują decyzję o zakupie. Nie może być mowy o wprowadzaniu w błąd – przekazał Chróstny.

Podobne skargi dotyczyły Uber Eats. Z informacji zamieszczonych na oficjalnej stronie UOKiKu wynika, że klienci nie wiedzieli o istnieniu dodatkowej opłaty, która pojawiała się dopiero podczas opłacania zamówienia, mieli problemy ze zwrotem środków np. za niezrealizowane zamówienia, z naliczaniem rabatów, a także procedurą reklamacyjną. Jeśli UOKiK stwierdzi występowanie naruszeń, firmom grozi kara w wysokości do 10 proc. ich obrotu za każdą ze stwierdzonych praktyk.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.