Gmail jest bezpieczny? Google sprawdza deweloperów z dostępem do naszej poczty

Gmail jest bezpieczny? Google sprawdza deweloperów z dostępem do naszej poczty04.07.2018 12:26

Wczoraj informowaliśmy o niepokojącym raporcie, według którego deweloperzy zewnętrznych aplikacji i dodatków mogą uzyskać dostęp do zawartości skrzynek Gmaila. Google zapewnia, że nie mamy czym się martwić, ponieważ skrupulatnie przygląda się firmom, których aplikacje mają dostęp do wrażliwych danych użytkowników Gmaila i G Suite.

Bogaty wybór aplikacji współpracujących z Gmailem jest ogromną zaletą tego produktu i Google zapewnia, że bacznie obserwuje ich autorów. Wpis na blogu informuje, że zanim aplikacja zewnętrzna dostanie dostęp do naszych wiadomości, przechodzi wielostopniową kontrolę, obejmującą automatyczną i manualną analizę polityki prywatności, danych wydawcy, a także jest testowana. Zanim aplikacja zostanie opublikowana, Google upewnia się, że robi to, co obiecują autorzy i nie robi niczego podejrzanego. Elementem kontroli jest też porównanie uprawnień potrzebnych do prawidłowego działania aplikacji z tymi, o które prosi przy instalacji. Wymagania zostały szczegółowo opisane. Między wierszami dostaliśmy potwierdzenie, że autorzy aplikacji poszerzających możliwości Gmaila istotnie mają wgląd w naszą korespondencję.

We wpisie znajdziemy też kilka wskazówek, jak możemy się dodatkowo zabezpieczyć. Wczoraj wspominaliśmy o sprawdzeniu uprawnień zewnętrznych aplikacji do naszych danych z konta Google. Warto skorzystać z Security Checkup i upewnić się, że do danych konta mają dostęp tylko urządzenia, z których korzystamy i tylko znane nam aplikacje, do których mamy zaufanie. Warto też dodać dodatkowe zabezpieczenia, które pomogą w razie utraty dostępu do konta.

Google stara się nie powtórzyć błędów Facebooka i robi wszystko, by nie dopuścić do skandalu na miarę Cambridge Analytica. Najwyraźniej robi to dobrze. Na szczęście dla nas, Google dość wcześnie zorientował się, że dopasowywanie reklam do prywatnej korespondencji użytkowników to marny sposób na zarabianie, a w dłuższej perspektywnie strzał we własne kolano. Gmail w ubiegłym roku przestał skanować zawartość korespondencji, by dobierać treść reklam do naszych zainteresowań. Dzięki temu G Suite stał się atrakcyjniejszy dla klientów biznesowych, co jest częścią strategii biznesowej płatnego G Suite. Konsumencka wersja Gmaila nadal zawiera reklamy, ale nie są one dopasowywane na podstawie e-maili. Opublikowany wczoraj raport nie wspominał o aplikacjach czy dodatkach zewnętrznych, które wykorzystałyby dane użytkowników Gmaila bez ich wiedzy.

Mimo starań, Google musi teraz aktywnie bronić swoich racji i przekonać użytkowników, że w kwestii poczty i wrażliwych danych można mu zaufać. We wpisie firma ponownie podkreśla, że nikt w Google nie czyta naszej poczty poza wyjątkowymi sytuacjami, o których zostaniemy powiadomieni (błędy, kwestie bezpieczeństwa i nadużyć). Ostatnie wydarzenia pokazują jednak, że korzystając z Internetu, podobnie jak w czasie prowadzenia samochodu, warto kierować się zasadą ograniczonego zaufania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.