Google aktualizuje AMP: przyspieszone strony mobilne jeszcze szybsze dzięki optymalizacji zdjęć

Google aktualizuje AMP: przyspieszone strony mobilne jeszcze szybsze dzięki optymalizacji zdjęć17.01.2017 12:06

Google Accelerated Mobile Pages, czyli przyśpieszone strony mobilne, to rozwijany od nieco ponad roku projekt, którego zadaniem jest szeroko rozumiana optymalizacja mobilnych wersji stron internetowych. Cel jest jasny – minimalizacja transferu danych i skupienie się na szybkości ładowania witryn, podczas przeglądania ich na smartfonach i tabletach.

Technologia już teraz wykorzystywana jest przez wiele znanych serwisów, w tym choćby Twittera, Pinterest, WordPressa czy LinkedIn, ale jej najnowsza aktualizacja może tylko przyczynić się do dalszej popularyzacji. Google postanowiło udostępnić nowe narzędzie nazwane AMP-Lite, którego zadaniem jest przede wszystkim kompresja zdjęć.

Taki kierunek działań uzasadniony został badaniami, z których wynika, iż ponad 60% czasu oczekiwania na załadowanie mobilnej witryny zajmuje ładowanie grafik. Google postanowiło więc wyjść naprzeciw temu problemowi, optymalizując obrazki, gdzie priorytetem jest szybkość ładowania strony. Skuteczność działania prezentują dwie poniższe grafiki:

[1/2] Zdjęcie po kompresji, źródło: xda-developers.com
[2/2] Oryginalne zdjęcie, źródło: xda-developers.com

Choć przy pełnym powiększeniu można łatwo zauważyć stratność takiej kompresji, to jednak zysk czasowy podczas przeglądania stron ze zoptymalizowanymi grafikami będzie bardzo zauważalny. Powyższy przykład to ponad 2 razy mniejszy rozmiar pliku od oryginału, ale w niektórych przypadkach zysk może być nawet dziesięciokrotny.

Kompresja obrazków przebiega natomiast w czterech głównych krokach. Fotografia w pierwszej kolejności pozbawiana jest metadanych, następnie konwertowana do formatów bardziej sprzyjających wyświetlaniu na urządzeniach mobilnych, dodawane jest narzędzie srcset, by zwiększyć responsywność, a wreszcie usuwane są mniej widoczne fragmenty zdjęć, niemożliwe do wychwycenia gołym okiem.

Nowością jest natomiast połączenie z usługą AMP-Cache, której zadaniem jest analiza lokalizacji geograficznej użytkownika i połączenie go z takimi źródłami podczas ładowania strony, by opóźnienia wynikające z odległości od serwerów były jak najmniejsze.

AMP-Lite wprowadza również optymalizację w zakresie ładowania czcionek. Wszystko to przekłada się na znaczne przyśpieszenie podczas przeglądania stron na urządzeniach mobilnych – według twórców sięgające nawet 45% względem wersji sprzed aktualizacji. Google rozpoczęło wprowadzanie zmian w AMP od krajów, gdzie mamy do czynienia z wolniejszą infrastrukturą i zapotrzebowanie na tego rodzaju optymalizację jest większe. Zaktualizowana wersja dostępna jest już Malezji i Wietnamie, choć oczywiście wkrótce trafi również do innych krajów.

Równolegle do informacji o nowościach w Google AMP, firma poinformowała również o rozszerzeniu usług Google+ o technologię RAISR (Rapid and Accurate Super-Resolution). Jej zadaniem jest szybkie skalowanie obrazów w portalu, w oparciu o sztuczną inteligencję. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce będziemy mogli spodziewać się jej integracji ze wspomnianym AMP-Lite, co w efekcie powinno znacznie przyśpieszyć ładowanie stron związanych z Google+.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.