Google Chrome 41 wyrasta na najlepszą przeglądarkę dla webdeweloperów

Google Chrome 41 wyrasta na najlepszą przeglądarkę dla webdeweloperów23.01.2015 15:47
Redakcja

Wczoraj oprócz stabilnej wersji zgodnie z planem wydawniczym pojawiła się nowa wersja beta przeglądarki Google Chrome. Przynosi ona kilka wartych odnotowania nowości. jeżeli chodzi o narzędzia deweloperskie oraz obsługę przyszłych wersji języka ECMAScript.

Narzędzia deweloperskie w Chrome od pierwszych swoich dni musiały konkurować z ukochanym przez wszystkich Firebugiem, który obecnie jest już nieco zapominanym narzędziem. Konkurencja sprawiła, że Google udało się stworzyć narzędzie wręcz uniwersalne, pozwalające na kontrolę praktycznie każdego aspektu działania aplikacji i witryn internetowych.

Tym razem Google oddało deweloperom możliwość kontrolowania szybkości odtwarzanych na stronie animacji opartych o Web Animation API, które pojawiło w stabilnym wydaniu się w lipcu. Aby się dostać do panelu kontroli tempa odtwarzania animacji wystarczy wybrać ikonę animacji na karcie stylów CSS.

Inną wartą odnotowania zmianą jest możliwość inspekcji zawartości buforów Serivce Workerów. Dotychczas autor korzystającej z nich aplikacji musiał posiłkować się konsolą, aby móc sprawdzić jakie dane jego aplikacja przechowuje w pamięci podręcznej. Pozycja Service Worker Cache pojawi się w zakładce Resources, po uruchomieniu narzędzi deweloperskich ze strony chrome://serviceworker-internals/.

Performance impact of ServiceWorker

Na narzędziach deweloperskich nie kończą się zmiany w nowym Google Chrome. Warto zwrócić uwagę na rozbudowaną obsługę ciągów znaków. Problemy z jakimi muszą mierzyć się twórcy aplikacji internetowych, gdy przychodzi skorzystać z tak podstawowego typu danych jak string, są zaskakująco duże. Od braku należytej obsługi wieloliniowych ciągów znaków, po konieczność „klejenia” kolejnych bloków. To ma się zmienić za sprawą Template Literals, które są jedną z nowości w nadchodzącej specyfikacji języka ECMAScript 6.

Dzięki nim możliwe stanie się bardziej przejrzyste budowanie kodu:

var nazwa = "dobreprogramy",wiadomosc = Witamy w portalu ${nazwa}!; Wynik działania będzie prosty do przewidzenia. Zmienna wiadomosc będzie miała wartość "Witamy w portalu dobreprogramy!" Ale to dopiero najprostsze zastosowanie Template Literals. Dano możliwość użycia wyrażeń takich jak ${1+1} (o wyniku równym 2), jak również używania wyników zwróconych przez funkcje:

var tekst = Wynik: ${funkcja()};Wart uwagi jest mechanizm Tagged Templates, dzięki któremu w prosty sposób możemy formatować ciągi znaków przy pomocy zdefiniowanych tagów. Tagiem nazywamy zdefiniowaną przez autora aplikacji funkcję, która może na przykład przeprowadzić oczyszczanie potencjalnie niebezpiecznych dla użytkownika rzeczy:

html${username} napisał komentarz: "${content}”Z innych ciekawych zmian w testowej wersji przeglądarki Google’a warto wymienić obsługę atrybutów any-hover oraz any-pointer w Media Queries. Są one częścią specyfikacji Media Queries Level 4, która ma status szkicu roboczego, więc jeszcze długa droga zanim będzie można powszechnie z nich korzystać. Mają one za zadanie odpytać urządzenie o posiadane możliwości. Na przykład w większości przypadków przeglądarek mobilnych hover jest emulowany poprzez dłuższe przytrzymanie palca na elemencie. Autor strony może w tym przypadku zaprojektować interfejs w taki sposób, aby nie wymagał zbędnych akcji ze strony użytkownika.

Pojawiła się również własność CSS image-rendering: pixelated, która wyłącza algorytm interpolacji dwuliniowej podczas przeskalowywania grafik. Dzięki tej własności, podczas przeskalowywania grafik możliwe stanie się zachowanie szczegółów, co jest szczególnie ważne przy kodach QR, które coraz częściej goszczą na stronach internetowych.

Więcej o nowościach w becie Google Chrome’a możecie przeczytać na blogu projektu Chromium. Jeżeli jesteście ciekawi która z przeglądarek obsługuje najwięcej rzeczy z ECMAScript 6 to możecie to sprawdzić na stronie ES6 compatibility table.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.