Google Chrome będzie kompresował dane i oszczędzał transfer

Google Chrome będzie kompresował dane i oszczędzał transfer22.12.2014 10:44
Redakcja

Wiele wskazuje na to, że Google przygotowuje się do wprowadzenia kompresji przesyłanych danych do desktopowej wersji przeglądarki Google Chrome. Potwierdzać miałby to wyciekły zrzut przedstawiający statystyki działania tej funkcji. Rozwiązanie ma wykorzystywać tę samą technologię, którą znamy już z mobilnej wersji przeglądarki. Jego wprowadzenie może dziwić, w szczególności w kontekście ostatnich rewelacji dotyczących oznaczania stron nieszyfrowanych jako niezaufane.

Zrzut pochodzi z systemu zgłoszeń projektu Chromium, a jego autentyczność może potwierdzać wygląd bardzo podobny do funkcji znanej z wersji mobilnej, gdzie kompresja jest dostępna już od jakiegoś czasu. Pierwsze ślady świadczące o możliwości wprowadzenia tej funkcji, a także nieoficjalnego jej wykorzystania zostały odkryte już w lutym, ale jak do tej pory funkcja nie została wprowadzona. Najprawdopodobniej firma pracuje nad nią i możliwe, że będziemy w stanie skorzystać z tego rozwiązania już niebawem. Nie wiadomo, czy będzie to opcja wbudowana w przeglądarkę, czy też dostępna jako osobne rozszerzenie instalowane opcjonalnie.

Kiedyś użytkownicy chcący oszczędzić transfer, lub po prostu korzystający z wolnego połączenia nie mieli wielkiego wyboru: na kompresję pozwalała jedynie Opera. Sytuacja ta od jakiegoś czasu zmienia się. W styczniu Google wprowadziło podobny mechanizm do mobilnej wersji Chrome, ale praktyce działa on nieco inaczej. Do minimalizacji i optymalizacji witryn stosowana jest biblioteka PageSpeed, a dodatkowe zmniejszenie objętości plików zapewnia się poprzez transodowanie obrazów do formatu WebP. Oszczędność nie jest więc tak wielka, jak w rozwiązaniach oferowanych przez Norwegów, ale strony nie tracą na jakości. Dodatkowa zmiana to stosowanie protokołu SPDY – ma on zwiększyć bezpieczeństwo, bo strona jest przekazywana do użytkownika bezpiecznym kanałem, a na dodatek zmniejszają się opóźnienia, co jest istotne w szczególności przy transmisji komórkowej (niestety z tego powodu są one zarazem „nieczułe” na blokery reklam takie jak AdAway). Strony już zaszyfrowane nie są przez Google optymalizowane. Wprowadzenie tej funkcji wydaje się więc nieco dziwne, bo przecież autorzy przeglądarki Chromium chcą w nietypowy sposób „zachęcić” do przejścia na bezpieczną transmisję nawet mniejsze i rzadziej odwiedzane witryny. Wprowadzenie SSL nie gwarantuje natomiast, że strona jest zoptymalizowana.

Tak naprawdę wcale nie musimy czekać do momentu, aż Google wbuduje odpowiednią opcję w przeglądarkę, lub opublikuje rozszerzenie. Takie znajduje się już w Chrome Web Store i choć dodatek Data Compression Proxy nie został stworzony przez Google, to oferuje podobną funkcjonalność – przesyła dane przez serwery Google, co zapewnia zmniejszenie ich objętości, a w niektórych przypadkach także szybsze pobieranie. Rozszerzenie jest aktywnie rozwijane i aktualizowane, oprócz kompresowania pozwala na automatyczne blokowanie reklam – zawiera wbudowaną, podstawową listę hostów, jakie je dostarczają. Niestety nie jest idealne, czasami zmiana nagłówków powoduje konflikt z innym rozszerzeniami i w efekcie przeglądarka automatycznie „odcina” jego funkcje aby strony były ładowane bez problemów.

Wygląda na to, że w przyszłym roku użytkownik będzie mógł skorzystać z kompresji w każdej popularnej przeglądarce: Opera już ją oferuje nawet w swej najnowszej odsłonie bazującej na Chromium, Internet Explorer w wersji mobilnej korzysta z Data Sense (w tym przypadku nie wiadomo, czy podobna funkcja zostanie wprowadzona do wersji desktopowej), a nad swoim rozwiązaniem pracuje także Mozilla: z kompresji realizowanej poprzez Janus Proxy korzystać można już od Firefoksa 33, także na desktopie. Oszczędności wynoszące od 15 do maksymalnie 50% nie wydają się znaczące dla pełnoprawnych komputerów, ale przy niestabilnym i powolnym połączeniu komórkowym mogą pozwolić na znacznie bardziej komfortowe korzystanie z Internetu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.