Google do października 2017 skończy z Flash Playerem – w spokojny i przemyślany sposób

Google do października 2017 skończy z Flash Playerem – w spokojny i przemyślany sposób11.12.2016 15:24

Rok 2017 będzie ostatnim rokiem Flasha w Internecie. Stworzonajeszcze w latach dziewięćdziesiątych webowa platformaprogramowalnych multimediów zostanie zatopione przez Google, firmękontrolującą Chrome, najpopularniejszą dziś przeglądarkęinternetową. Ujawniony w tym tygodniu plan całkowitegoprzeniesienia webowych multimediów na HTML5 nie pozostawia już dlatechnologii Adobe żadnego miejsca, zapewniając zarazem internautompłynne od niej odejście.

Zacznie się już w styczniu. Przeglądarka Chrome będziewykorzystywała metrykę site engagement index („poziomzaangażowania przez stronę”), SEI, aby określić, czy wyświetlaćużytkownikom powiadomienia o możliwości aktywacji Flash Playera nastronach, które nie wspierają HTML5. Metryka ta określa, jakczęsto dana strona jest odwiedzana przez użytkownika Chrome,przyjmując wartości w zakresie od 0 do 100 – nieodwiedzone nigdywitryny mają zero. Aktualny stan pomiaru można sprawdzić powpisaniu w pasek adresowy przeglądarki ciąguchrome://site-engagement.

Znając aktualną wartość SEIdla odwiedzanej stronę, Chrome będzie wyświetlało powiadomienia omożliwości aktywacji Flasha tylko wtedy, jeśli przekroczy onaustalony arbitralnie przez Google próg, zmieniający się w czasie.W styczniu 2017 roku będzie on bardzo niski: każda strona zFlashem poniżej 1% w tej metryce będzie wyzwalała pytanie oaktywację wtyczki. W lutym zostanie to podniesione do 2%, w marcu do4%, w kwietniu do 8%… i tak aż do września, gdy próg znajdziesię na poziomie 64%.

W październiku 2017 roku prógzostanie podniesiony do 100% – czyli w praktyce powiadomienia omożliwości aktywacji Flasha nie wyświetlą żadne witryny pozatymi, których SEI nie zostało ręcznie ustawione na 100%. Będzieto w praktyce kompletny kres Flasha na google’owej platformie:wszystkie wersje Chrome, poczynając od wersji 56, będąrespektowały to ustawienie. Nie wiadomo jeszcze, czy w takiejsytuacji w ogóle mechanizm aktualizacji komponentów Chrome’abędzie dostarczał wtyczkę Adobe dla chromowego interfejsu PPAPI,czy Adobe w ogóle będzie dalej starało się Flash Playera dlaniechcącego go Chrome dalej przygotowywać.

Warto podkreślić, że Firefox ijego NPAPI w niczym tu nie pomoże. Mozilla kończy ze wsparciem dlaNPAPI w Firefoksie 53, planowanym na kwiecień 2017 roku. W tejsytuacji jedynymi popularnymi przeglądarkami, która dalejpozwalałyby na nieograniczone uruchamianie Flash Playera, byłybyInternet Explorer i Microsoft Edge, coraz mniej popularne wśródużytkowników. Czy ktoś w tej sytuacji chciałby zrobić jeszczecokolwiek na bazie technologii Flash – choćby banner reklamowy?

Płakać już raczej za FlashPlayerem nie będziemy. Z badań firmy Recorded Future wynika, żespośród 10 najpopularniejszych luk 0-day atakowanych w 2016 roku,sześć dotyczyło właśnie Flash Playera. Łącznie w 2016 odkrytoi załatano we Flashu 86 poważnych podatności, pozwalających nazdalne wykonanie kodu. Trzeba po prostu pogodzić się z tym, żelepiej nie będzie – Adobe po prostu nie jest firmą, na którejmożna polegać w kwestiach bezpieczeństwa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.