Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości15.01.2019 12:04
Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

W ciągu ostatnich kilku lat Google wielokrotnie pokazywał, że wiadomości są bardzo ważną częścią internetu. Najwyraźniej wciąż jest ich za mało. W ramach Google News Initiative (GNI) powstaje narzędzie, które ma ułatwić dziennikarzom przygotowywanie i publikowanie informacji lokalnych.

Media ogólnokrajowe i międzynarodowe radzą sobie bardzo dobrze dzięki internetowi, ale z lokalnymi bywa różnie. W Stanach Zjednoczonych w ostatnich latach znacznie spadła liczba wydawców, dostarczających wiadomości lokalne – nie mniej ważne, a może nawet ważniejsze niż informacje ogólnokrajowe. Wydarzenia z największych miast i innych krajów są ciekawe, ale zwykle nie dotyczą bezpośrednio członków mniejszych społeczności. Mimo tego lokalne gazety w wielu częściach świata są zmuszone do cięć budżetowych i zwalniania redaktorów, gdyż sprzedaż papieru spada. Otwarcie internetowej strony informacyjnej też nie należy do łatwych zadań i wiele redakcji nie poradziło sobie z wyzwaniami finansowymi i technicznymi.

Google ma już tak znaczącą pozycję w dzisiejszym internecie, że może bez obaw wyznaczać jego kształt. Jeśli uzna, że potrzeba nam więcej informacji lokalnych, może działać w tym kierunku. Dlatego w ramach GNI powstaje łatwy w obsłudze, niedrogi i bezpieczny CMS, który spełni wymagania lokalnych dziennikarzy i małych redakcji – Newspack. CMS zdejmie z małych redakcji obciążenie związane z potrzebą dostarczania czytelnikom świetnie prezentujących się treści, doskonałej użyteczności strony i zabezpieczeń na światowym poziomie, a przy tym zarabiać na swoje utrzymanie. Newspack dostarczy wszystkie rozwiązania techniczne, a dziennikarze będą mogli skupić się na dostarczaniu wiadomości.

Google zainwestował w ten projekt 1,2 miliona dolarów, a przy tworzeniu oprogramowania współpracuje z Automattic – wydawcami WordPressa. Google zaleca funkcje systemu i dba o integrację z innymi swoimi produktami, Automattic zaś tworzy samą platformę. Dodatkowe fundusze wysokości kolejnego miliona dolarów na ten cel przekazały Lenfest Institute for Journalism, Knight Foundation i Civil Media.

CMS ułatwi zaprojektowanie strony, konfigurację i wprowadzenie systemu sprzedażowego. Co ważne, Newspack będzie obsługiwał istniejące wtyczki WordPressa i wprowadzi najlepsze praktyki z dziedziny publikowania wiadomości, usuwając nadmiarowe elementy, by nie rozpraszać niewielkich zasobów ludzkich małych redakcji. Newspack według Google'a jest CMS-em, który ma własne zdanie i zawsze wie, co trzeba zrobić.

Prace nad CMS-em ruszą w najbliższych tygodniach, wersja beta powinna być gotowa w lipcu. Po ukończeniu prac CMS nie będzie niestety darmowy – opłaty będą wynosić między tysiącem i dwoma tysiącami dolarów miesięcznie. Redakcje zainteresowane testami mogą zgłosić swój udział w testach na stronie Newspacka.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.