Google powiększa możliwości aplikacji przeglądarkowych dla Chrome, masowej migracji użytkowników nie widać

Google powiększa możliwości aplikacji przeglądarkowych dla Chrome, masowej migracji użytkowników nie widać09.07.2013 15:01

Wciąż nie wygląda na to, by przeglądarkowe aplikacje stały się dlaużytkowników Chrome'a realnym zamiennikiem dla przynajmniejniektórych aplikacji desktopowych. Pomimo intensywnego promowaniatakich rozwiązań przez Google w jego Chrome Web Store, wszelkiejmaści zestawienia 5 najlepszych aplikacji dla Chrome zawierająnajczęściej niewiele ponad webowe aplikacje od Google'a –Dokumenty, Dysk czy offline'owego Gmaila. Czyżby zatem nie byłowiększego zainteresowania przekształcaniem przeglądarki w platformęuruchomieniową dla aplikacji (chyba że jest to przeglądarkowyNotatnik – data:text/html, <html contenteditable>)? Twórcy Chrome'a się nie poddają, wprowadzając do niego nowemechanizmy, pozwalające na lepszą integrację z pulpitem systemuoperacyjnego i online'owymi usługami Google'a.Wyprowadzenie oprogramowania dlaprzeglądarki poza samą przeglądarkę jużsię dokonało – Chrome 26 przyniosło m.in. znany z systemuChrome OS launcher, pozwalający na uruchamianie aplikacji w formaciePackaged Apps (czyli napisanych w JavaScripcie i mających pełendostęp do API Chrome). Można je było włączać, wyłączać,odinstalowywać tak samo, jak aplikacje natywne, bez otwierania oknaprzeglądarki (choć w tle Chrome „zjadało” oczywiście RAMi moc procesora). W porównaniu jednak do aplikacji natywnychbrakowało im możliwości odwołania się do zasobów sprzętowychkomputera – aż do teraz.[img=chromewebstore_opener]Chrome 29, które trafiłowłaśnie do deweloperskiego kanału wydawniczego, usuwa sporo zdotychczasowych ograniczeń. Dodano nowe interfejsy programowania irozszerzono stare, dzięki czemu możliwe stało się m.in.: Wykorzystanie przezprzeglądarkowe aplikacje urządzeń podłączanych przez Bluetooth –bazujący na wersji 4.0 protokołu Bluetooth API pozwala nabezprzewodową komunikację nie tylko ze smartfonami czy głośnikami,ale też sprzętem działającym w trybie Low Energy, takim jak np.czujniki kardio.Komunikowanie się aplikacjiprzeglądarkowych z aplikacjami natywnymi poprzez Native MessagingAPI; tutaj programiści Google'a wspominają o sterownikach urządzeńelektronicznych, takich jak czujniki ruchu czy skanery.Automatyczne uwierzytelnianieużytkowników za pomocą protokołu OAuth 2.0, bez koniecznościpodawania loginu i hasła, możliwe dzięki Identity API. Co warteuwagi, interfejs ten nie ogranicza się tylko do Google'a jakodostawcy tożsamości, można skorzystać z usług stron trzecich, np.GitHuba. Identity API pozwala też aplikacjom przeglądarkowym nadostęp do innych usług Google'a, np. Dysku czy Google+.Sprzedawanie produktów i usługbezpośrednio z poziomu aplikacji poprzez In App Payments API,bazującym na systemie płatności mobilnych Google Wallet.Pomiar wykorzystania aplikacjiprzeglądarkowych przez użytkowników za pomocą Analytics API: terazmożna ocenić realne zainteresowanie użytkowników taką aplikacją taksamo, jak mierzy się zainteresowanie użytkowników stronamiinternetowymi.Rozbudowano także Media GalleryAPI – zmiany umożliwiają aplikacjom przeglądarkowym Chromeodczytywanie lokalnych mediów na dysku (za zgodą użytkownika).Domyślną galerią mediów stała się biblioteka muzyki programu iTunes.Czy to wszystko pomoże wzwiększeniu popularności Packaged Apps? Z Chrome Web Store można siędowiedzieć, że aplikacje te łączą zalety witryninternetowych i natywnych aplikacji. Działają offline i na każdymkomputerze, zawsze pozostają aktualne i mogą komunikować się zurządzeniami takimi jak dyski USB i głośniki Bluetooth.A mimo to, zainteresowanie nimi, w porównaniu do liczby użytkownikówGoogle Chrome, pozostaje niewielkie – nawet tak intensywniepromowane „apki”, jak klient zdalnego pulpitu 2x RDP,program do rysowania diagramów Gliffy czy klient BitTorrentajstorrent nie mają nawet 10 tys. użytkowników. W sytuacji, gdy są tow praktyce jedyne dostępne aplikacje dla google'owego Chrome OS-a,wynik ten pozostawimy najlepiej bez komentarza.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.