Google Smart Lock – jak włączyć mądrą blokadę smartfonów z Androidem

Google Smart Lock – jak włączyć mądrą blokadę smartfonów z Androidem12.06.2017 15:14

Google Smart Lock to dodatkowa warstwa zabezpieczeń urządzeń i konta Google, a w pewnych scenariuszach także niezły menedżer haseł, synchronizujący je z kontem Google. Ponadto Smart Lock daje dodatkowe i bardzo wygodne możliwości korzystania ze smartfonu, zależnie od kontekstu i otoczenia – w końcu nie ma potrzeby, by urządzenie było blokowane, gdy jest bez przerwy w rękach właściciela.

Smart Lock jest dostępny na Androidzie 5.0 i nowszych. Mechanizm ten automatycznie blokuje telefon lub tablet, gdy właściciel nie ma go przy sobie. System rozpoznaje to na podstawie bliskości urządzeń Bluetooth (smartwatch, beacon) lub NFC (naklejka, biżuteria, breloczek, głośnik), w niektórych modelach także rozpozna bliskość ciała, zaufany głos i twarz. Najpierw jednak należy ustawić PIN, wzór lub inne zabezpieczenie urządzenia i udać się do ustawień bezpieczeństwa i włączyć Smart Lock jako zaufanego Agenta, zarządzającego telefonem czy tabletem.

Do wyboru mamy tu kilka opcji odblokowywania smartfonu:

  • Zależnie od miejsca: Można na przykład ustalić, by smartfon nie był blokowany w domu lub w pracy (poniżej przykład z Redakcją). Pod uwagę brane są wtedy dane geolokalizacyjne. Warto przemyśleć, gdzie można bezpiecznie ustawić odblokowywanie smartfonu i pamiętać, że pomiary zawsze są obarczone pewnym błędem i precyzyjnie wyznaczyć promień, w którym urządzenie nie będzie blokowane. Ekran wciąż będzie wygaszany na normalnych zasadach, ale nie będzie potrzeby wpisywać PIN-u czy rysować wzoru. img=Screenshot_2017-06-12-13-52-54
  • Na podstawie bliskości innego urządzenia: Przy parowaniu z urządzeniem Bluetooth można w ustawieniach Smart Lock zezwolić mu na automatyczne odblokowywanie smartfonu. To bardzo praktyczne rozwiązanie w przypadku słuchawek, dzięki czemu można od razu po włączeniu ich zacząć słuchać muzyki, bez sięgania po smartfon. W przypadku innych urządzeń, jak smartwatch, można ustalić, że Android nie będzie wymagał podawania hasła, gdy właściciel (z zegarkiem na ręce) jest w pobliżu. Identycznie działa dodawanie zaufanych urządzeń NFC, jeśli smartfon ma odpowiedni moduł. img=Screenshot_2017-06-12-13-57-05
  • Na podstawie głosu i twarzy: Te funkcje nie są dostępne we wszystkich modelach i językach (Zaufany głos nie jest dostępny w polskim systemie), ale też warto o nich wspomnieć… głównie po to, by ostrzec przed ich używaniem. Rozpoznawanie twarzy w Androidzie można niestety oszukać zdjęciem.

Warto też wiedzieć, że można łączyć metody zabezpieczeń – można na przykład ustalić, że rozpoznawanie twarzy nie będzie działało w konkretnych miejscach. Dobrze przemyślany schemat korzystania ze Smart Lock może pomóc oszczędzić sporo czasu przy wykonywaniu prostych czynności w domu i często odwiedzanych miejscach, gdzie urządzenie zawsze będziemy mieć na oku.[img=Screenshot_2017-06-12-14-31-39]Osobną funkcją systemu zabezpieczeń Smart Lock jest przechowywanie haseł i synchronizacja ich z kontem Google, dzięki czemu docierają do Androida i Chrome'a. Potrzebne akurat hasła są w postaci niejawnej przekazywane tylko konkretnym aplikacjom i stronom. Wszystkie hasła można przejrzeć na passwords.google.com (oczywiście nie w postaci tekstowej). Synchronizację haseł z kontem Google można wyłączyć w ustawieniach konta Google, w Chromie i na Androidzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.