Google stara się zrozumieć, co pytający ma na myśli

Google stara się zrozumieć, co pytający ma na myśli16.10.2013 16:45

Algorytmy wyszukiwania Google'a są stopniowo udoskonalane — to nie ulega wątpliwości. Jednak wprowadzanie modyfikacji jest zazwyczaj dla użytkownika niezauważalne i o wielu z nich, jak częstsze indeksowanie stron czy lepsza identyfikacja spamu, w ogóle nie myślimy. Tak samo niezauważona przeszła aktualizacja o nazwie kodowej „Hummingbird”, wprowadzona w okolicy obchodów 15. urodzin wyszukiwarki. Warto jednak bliżej się jej przyjrzeć — przez Wided została nazwana największą zmianą od 2001 roku.

Hummingbird nie jest kolejną poprawką, zmieniającą nieco zachowanie wyszukiwarki. Aktualizacja wprowadza zupełnie nowy algorytm wyszukiwania, który, w porównaniu do poprzedniego, ma wpływ na 90% zapytań. Nie skupia się on jednak na przeczesywaniu zgromadzonych danych, ale na użytkowniku i zrozumieniu, czego właściwie oczekuje. Szczególnie widoczne będzie to przy dłuższych zapytaniach, które analizowane będą nie „słowo po słowie", ale bardziej całościowo. Wyszukiwarka będzie starała się wychwycić znaczenia ukryte pod grupami słów oraz kontekst, w jakim zadawane jest pytanie. Do tego musi lepiej nauczyć się analizować język naturalny (a właściwie kilkadziesiąt języków) i sposoby komunikacji ludzi… ale jest w tym coraz lepszy.

Czego więc możemy się spodziewać? Niedługo będzie można zapytać Google, całkiem naturalnie (i oczywiście głosowo): wieża ciśnień koło mojego biura. Po otrzymaniu wyników na mapie zaś dodać: Jak wysoka jest? albo Kiedy została zbudowana? Motorem napędowym zmian są urządzenia mobilne, które są w stanie podać dokładne położenie pytającego, ale też skłaniają do wpisywania krótszych zapytań… lub mówienia dłuższych, bardziej przypominających rozmowę. Stąd więc „świadomość“ kontekstu zapytania pojawiła się najpierw na Androidzie. U jej podwalin leży Knowledge Graph — encyklopedia zawierająca obecnie około 570 milionów pojęć i relacji. Algorytm Hummingbird z kolei będzie w stanie wychwycić, że pisząc koło mojego biura mam na myśli okolice miejsca oznaczonego w profilu jako miejsce pracy, a nie trzy osobne słowa, więc nie zwróci w wynikach strony znanego producenta ceramiki łazienkowej.

Oczywiście najlepiej wypadną wyniki wyszukiwań wprowadzonych przez osoby zalogowane, gdyż Google będzie w stanie zebrać o nich więcej informacji — miejsca zapisane na mapie, relacje na Google+, poprzednie wyszukiwania i tak dalej.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.