Google uderza w forki Androida: modyfikujesz, tracisz dostęp do Sklepu Play

Google uderza w forki Androida: modyfikujesz, tracisz dostęp do Sklepu Play12.03.2020 04:48
fot. Shutterstock.com

Google znalazł sposób na to, jak utrudnić konkurencji korzystanie z Amazon Fire TV – donosi serwis Protocol. Dla nas, Polaków, w pierwszej chwili może wydawać się to mało istotne, gdyż mowa o rozwiązaniu nieszczególnie popularnym nad Wisłą. Niemniej jednak metoda zastosowana przez firmę z Mountain View może odbić się na każdym konsumencie.

Sprawa ma swoją genezę w USA, gdzie Google nie potrafi przebić się z Android TV. Jak wynika ze statystyk, spółka dzierży w swych rękach raptem 9 proc. rynku, w odniesieniu do chociażby 30 proc. Roku TV oraz 12 proc. Amazon Fire TV.

Przy czym taki stan rzeczy jest bolesny o tyle, że choćby Amazon Fire TV wprost wywodzi się z Androida – jest jego forkiem. Mimo wszystko radzi sobie lepiej.

Jednocześnie wiadomo, że choć Android jest projektem otwartoźródłowym, to jednak chcąc uzyskać pełnię jego możliwości, trzeba podpisać z Google'em stosowną umowę. To coś, z czym obecnie ma problem Huawei, nawiasem mówiąc. I dlatego nie może na swych nowych telefonach instalować Sklepu Play, Usług Google itd.

Zobowiązanie dot. zgodności z Androidem

Jak podaje Protocol, od jakiegoś czasu Google załącza do umowy specjalny aneks, zwany Zobowiązaniem dot. zgodności z Androidem, który zabrania wykorzystywania zmodyfikowanych wersji systemu, w tym wspomnianego Amazon Fire TV OS.

Co więcej, ponoć dokument ten sformułowany jest tak, aby obejmował całokształt działalności danego producenta. Czyli jeśli firma X tworzy i przystawki telewizyjne, i smartfony, to nawet gdyby chciała modyfikować wyłącznie systemy tych pierwszych (i godziła się na brak Usług Google tamże), nie może tego zrobić. W innym razie rykoszetem dostaną smartfony.

Źródło zauważa, że Google przynajmniej od 2016 r. próbuje uprzykrzać konkurencji życie poprzez zawiłości licencyjne, za co został ukarany grzywną 4,34 mld euro przez Komisję Europejską. Ale od kary się odwołał i sprawa utkwiła w martwym punkcie. Zastrzeżenia w tym samym temacie mieli ponadto regulatorzy Indyjscy. Również bez większych efektów.

Konflikt z Amazonem, czyli nic nowego

Sama wymiana uprzejmości na linii Google–Amazon nie jest niczym nowym. Zaczęło się w 2015 r., gdy Amazon wycofał z oferty Chromecasta, a Google odpowiedział blokadą dostępu do YouTube'a dla urządzeń Echo Show oraz Fire TV. Przepychanka zakończyła się dopiero w zeszłym roku.

Cóż, tak mogło się wydawać. Wtedy obie firmy zadeklarowały, że odpuszczą – ale, jak widać, spór toczy się dalej. Choć już w zdecydowanie bardziej zakulisowej formie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.