Google wyjaśnia, jak sztuczna inteligencja sprząta w Google Play

Google wyjaśnia, jak sztuczna inteligencja sprząta w Google Play13.07.2017 10:58
Mariusz Błoński

Na blogu deweloperskim Androida, Google podzieliło się informacjami o tym, jak wykorzystuje maszynowe uczenie się do weryfikowania aplikacji trafiających do sklepu Google Play. Celem tego procesu jest upewnienie się, że aplikacje nie zbierają zbyt dużej ilości danych.

Każdy z programów jest poddawany analizie, a jej wyniki są porównywane z wynikami uzyskanymi z badań podobnych aplikacji, tak zwanych funkcjonalnych towarzyszy. Grupowanie podobnie działających programów pozwala lepiej je porównywać i oceniać. Stosowane przez Google mechanizmy mogą dzięki temu lepiej wytyczać granice oczekiwań użytkowników odnośnie aplikacji i określać, kiedy granice te zostały przekroczone. Proces pozwala wyłapać programy zbierające dane, które nie są im potrzebne do działania. Na przykład większość aplikacji oferujących kolorowanki nie potrzebuje danych dotyczących lokalizacji urządzenia, a wiadomo to z analizy takich aplikacji. Jeśli więc do Google Play trafi wirtualna kolorowanka wymagająca dostępu do GPS-a, algorytmy Google'a mogą ją uznać za program zbierający zbyt dużo danych o użytkowniku.

Jak wyjaśniają na blogu pracownicy Google, jedną z metod stworzenia grup funkcjonalnych towarzyszy jest określenie zestawu kategorii i przypisywanie aplikacji do odpowiednich kategorii. Nie jest to jednak metoda idealna, gdyż z góry określone grupy są zbyt sztywne i nie uwzględniają wszelkich niuansów, jakie są spotykane w milionach aplikacji. Ręczne utrzymywanie takich grup jest bardzo uciążliwe i narażone na wystąpienie licznych błędów.

Google, by poradzić sobie z tym problemem, opracowało wspomniany algorytm, którego zadaniem jest grupowanie aplikacji o podobnych możliwościach. Głębokie maszynowe uczenie się pozwala mu na zidentyfikowanie funkcji na podstawie zarówno metadanych samej aplikacji (takich jak np. jej opis), jak i na podstawie danych przekazanych przez użytkowników, np. liczby instalacji. Automatycznie stworzone grupy są następnie wykorzystywane do wyławiania potencjalnie groźnych programów, które – jak wynika z analizy całych grup – działają odmiennie niż aplikacje im podobne. Oczywiście podejrzane aplikacje nie są z góry skreślane. Zajmują się nimi następnie ludzcy eksperci, którzy sprawdzają ich działanie i wyjaśniają wątpliwości z ich twórcami.

Czy taka metoda porządkowania Google Play się sprawdza? Nie od dziś oficjalny sklep Google kojarzony jest z mnóstwem aplikacji, które nie tylko są niskiej jakości, ale wręcz stanowią szkodliwe oprogramowanie. A jak skuteczność algorytmów Google oceniają Czytelnicy dobrychprogramów?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.