Google z karą 100 milionów euro. Wszystkiemu winne śledzenie plików cookie

Google z karą 100 milionów euro. Wszystkiemu winne śledzenie plików cookie10.12.2020 14:59
Google surowo ukarany [fot. Pixabay]

Francja zdecydowała o ukaraniu Google za załamanie krajowych przepisów dotyczących śledzenia plików cookie. Jest to największa kara, jaką kiedykolwiek nałożył francuski organ nadzorujący ochronę danych CNIL. Brak zmian oznacza dla firmy dodatkowe 100 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Google nie jest jedyną firmą ukaraną przez francuskie władze. Amerykański gigant handlowy Amazon również znalazł się pod lupą CNIL. W tym przypadku kara była znacznie niższa i wyniosła "zaledwie" 35 milionów euro.

Surowa kara za naruszenie przepisów

Organ nadzorujący ochronę danych poinformował, że Google i francuskie strony internetowe Amazon nie zwracały się o wyrażenie zgody odwiedzających przed zapisywaniem plików cookie na ich komputerach. Firmy nie dostarczyły również jasnych informacji o tym, w jaki sposób będą wykorzystywane narzędzia śledzenia online i jak osoby odwiedzające francuskie strony internetowe mogą odmówić akceptacji plików cookie.

Google i Amazon mają trzy miesiące na to, aby zmienić banery informacyjne, które pojawiają się na stronach internetowych. Jeśli nie dostosują się do wytycznych CNIL, giganci zostaną ukarani kolejnymi grzywnami. Wyniosą one 100 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Giganci nie zgadzają się z decyzją

W oświadczeniu opublikowanym przez Reuters, Google zaznaczył, że firma dba o przejrzystość publikowanych informacji oraz o ich kontrolę. Podobnie jak o zarządzanie danymi, bezpieczną infrastrukturę czy przydatność oferowanych rozwiązań i produktów.

"Dzisiejsza decyzja podjęta na mocy francuskich przepisów o prywatności i łączności elektronicznej pomija te wysiłki i nie uwzględnia faktu, że francuskie przepisy i wytyczne regulacyjne są niepewne i podlegają ciągłym zmianom" – możemy przeczytać w treści dokumentu.

Amazon również nie zgadza się z decyzją CNIL. W oświadczeniu firma napisała: "nieustannie aktualizujemy nasze praktyki dotyczące prywatności, aby mieć pewność, że spełniamy zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów i organów regulacyjnych oraz w pełni przestrzegamy wszystkich obowiązujących przepisów w każdym kraju, w którym prowadzimy działalność".

Warto zaznaczyć, że Google znajduje się również pod obserwacją brytyjskich organów nadzorujących w związku z planowanymi zmianami sposobu, w jaki przeglądarka Chrome obsługuje pliki cookie. Google chce uniemożliwić reklamodawcom używanie plików cookie do śledzenia użytkowników poruszających się po sieci z jednej witryny do drugiej, aby poprawić prywatność. Planuje natomiast wprowadzenie alternatywnego systemu, który będzie dostarczał jedynie anonimowych informacji zwrotnych.

Grupa kilkunastu małych firm technologicznych i wydawców złożyła skargę do brytyjskiego Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA), twierdząc, że zaszkodziłoby to ich działalności. Wszystko wskazuje na to, że CMA podejmie decyzję o potencjalnej interwencji w nadchodzących tygodniach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.