Google zmienia zasady logowania. Odczuje to 150 mln użytkowników

Google zmienia zasady logowania. Odczuje to 150 mln użytkowników06.10.2021 07:40
Google wprowadza obowiązkowe 2FA
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

Google wprowadza obowiązkową weryfikację dwuetapową, do korzystania z której zmusi do końca roku kolejne 150 mln użytkowników. Chodzi o wykorzystanie drugiego składnika uwierzytelniania, dzięki czemu kradzież loginu i hasła nie wiąże się od razu z przejęciem konta.

Google chce dbać o bezpieczeństwo użytkowników swoich usług, dlatego do końca roku zmusi kolejne 150 milionów osób używających konta Google i 2 mln twórców na YouTubie do korzystania z weryfikacji dwuetapowej. Chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa podczas logowania, bo same hasła często są niewystarczające. Wiele osób tworzy takie, które można stosunkowo łatwo uzyskać metodą siłową, a do tego dochodzi ryzyko wycieku danych przez niedoskonałości internetowych zabezpieczeń.

Do użytkowników trafiają już w efekcie e-maile, w których Google podaje termin, kiedy weryfikacja dwuetapowa zostanie włączona na danym koncie. Można ją oczywiście włączyć wcześniej, a do tego warto wykorzystać nasz poradnik.

Google przypomina o obowiązkowym 2FA, Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Google przypomina o obowiązkowym 2FA
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Weryfikacja dwuetapowa, choć nazywana jest na wiele sposobów (także uwierzytelnianiem dwuskładnikowym, w skrócie 2FA, a przez samego Google'a - 2FV), sprowadza się zawsze do tego samego: kolejnego etapu weryfikacji użytkownika konta poza samym wpisaniem loginu i hasła. Najczęściej polega na wykorzystaniu biometrii lub wymaga przepisania jednorazowego hasła z aplikacji czy SMS-a.

Dzięki takiemu podejściu, osoba trzecia, która wejdzie w posiadanie loginu i hasła potencjalnej ofiary i tak nie przejmie jej konta. Do zalogowania się musiałaby bowiem na przykład ukraść lub zainfekować także jej smartfon (by przejąć kody SMS lub aplikacje uwierzytelniające). W praktyce korzystanie z 2FA pozwala więc ograniczyć do minimum skutki internetowych wycieków danych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.