Hakerzy na straży monogamii. Wyciekły dane milionów zdradzających internautów

Hakerzy na straży monogamii. Wyciekły dane milionów zdradzających internautów19.08.2015 12:57

Ashley Madison to witryna o dość nietypowym profilu – na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie typowego serwisu randkowego, jednak już po zwróceniu uwagi na slogan, można domyślić się prawdziwego charakteru strony. Motto *życie jest krótkie, pozwól sobie na romans * dość dobrze opisuje mechanizm działania Ashley Madison: oferuje on osobom zaangażowanym w stałe związki nawiązanie kontaktów z ludźmi, którzy „wyrwą” ich z monogamii. Problem w tym, że Ashley Madison zostało zhakowane.

Serwis może się pochwalić około 120 mln wizyt miesięczne. We wtorek opublikowano w Sieci zbiór informacji o około 32 milionach użytkowników. Oprócz szczegółowych danych zawartych w profilach użytkowników, w paczce o wielkości 9,7 GB znalazły się także dane logowania, numery telefonów oraz historie transakcji dokonywanych na Ashley Madison.

Atak oraz publikacja danych jest efektem braku reakcji właścicieli Ashley Madison na żądania odpowiedzialnej za atak grupy Impact Team. Do publikacji danych nie doszłoby, gdyby odpowiedzialna za rozwijanie serwisu firma Avid Life Media zamknęła go, oraz stronę jemu podobną – Established Men, służącą poniekąd do nawiązywania relacji na zasadach zbliżonych do sponsoringu. Co ciekawe, hakerzy nie zażądali wyłączenia trzeciego serwisu prowadzonego przez Avid Life Media, CougarLife, który łączy dojrzałe kobiety z młodszymi mężczyznami.

Impact Team jasno określił swoje motywacje: akcja miała być wycelowana przede wszystkim w model biznesowy Ashley Madison, który zakładał czerpanie zysków z umożliwiania internautom zdrad. Ofiarami w tym przypadku są przeciętni zjadacze chleba, jednak hakerzy utrzymują, że ich celem jest zaszkodzenie firmie, która obiecując swoim użytkownikom dyskrecję, nie jest w stanie jej zagwarantować.

Wyciek tak dużej ilości danych jest tym bardziej zaskakujący, że serwis rzeczywiście korzystał z dość skutecznej metody chronienia danych swoich użytkowników. Do zabezpieczania haseł wykorzystywana była funkcja skrótu z algorytmu bcrypt, oparta na szyfrze blokowym Blowfish. W porównaniu z najczęściej stosowanymi funkcjami MD5 jest to znacznie mniej oczywiste rozwiązanie, nie na tyle jednak, aby skutecznie zabezpieczyć dane z Ashley Madison.

Fakt ataku może mieć oczywiście bardzo nieprzyjemne skutki dla milionów osób. Avid Life Media poinformowała już, że procedury bezpieczeństwa zostały zaktualizowane i serwis nie jest już rzekomo podatny na atak. To z całą pewnością mierne pocieszenie dla poszkodowanych i można się spodziewać, że w wyniku działalności Impact Team, samozwańczych obrońców moralności, nastąpi wysyp pozwów sądowych wobec Avid Life Media. Jak widać, nie wszystkie zaangażowane w wydumaną ideologiczną walkę strony pamiętają o tym, aby po pierwsze nie szkodzić. Zwłaszcza, że bezpośrednimi ofiarami ataki nie są wielkie korporacje wyzyskujące swoich klientów, a sami klienci.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.