Hitman 2 jeszcze nie wyszedł, a już jest do niego crack

Hitman 2 jeszcze nie wyszedł, a już jest do niego crack12.11.2018 14:34
Hitman 2 jeszcze nie wyszedł, a już został złamany

Światowa premiera gry Hitman 2 została zaplanowana na 13 listopada. Nowa produkcja z Agentem 47 w roli głównej została zabezpieczona najnowszą wersją systemu DRM, dostarczonego Denuvo. Mimo starań i ogromnych nakładów pieniężnych zabezpieczenie antypiracke jest bezużyteczne – zostało złamane jeszcze przed wydaniem gry.

Choć DRM firmy Denuvo miał być nie do złamania, kolejny raz udało się uwolnić od niego grę z najwyższej półki. Tym razem jednak crackerzy przeszli sami siebie. Zabezpieczenie zostało złamane, a gra z crackiem została udostępniona już 3 dni przed planowaną premierą w kilkunastu krajach. Grupa crackerów zdobyła egzemplarz Hitmana 2 dla PC, przeznaczony dla kupujących w przedsprzedaży, którzy dostali ją w piątek. Na tej podstawie opracowane zostało obejście. Crackerom udało się złamać najnowszą wersję Denuvo 5.3.

Crackowana gra na niektórych komputerach sprawia problemy, ale to samo można powiedzieć o wielu tytułach z zabezpieczeniem DRM. Nie zmniejsza to wagi wydarzenia. Przede wszystkim, crackowana gra pojawiła się w sieci przed oficjalną premierą, co na pewno zmniejszy zainteresowanie nią po wydaniu. Po drugie, przedsprzedażowa kopia gry trafiła do nabywców w piątek, a już w sobotę gotowy był crack. Oznacza to, że najnowsza wersja drogiego i rzekomo skomplikowanego DRM firmy Denuvo poległa w jeden dzień. Możliwe, że padł tu jakiś rekord.

Na marginesie warto dodać, że za złamaniem zabezpieczeń Hitmana 2 stoi grupa FCKDRM – zupełnie nowa na scenie crackerskiej, ale znana z półświatka P2P. Interesująca jest też nazwa. Grupa wykorzystuje markę i logo inicjatywy FCKDRM, należącą do GOG.com. Grupa nie jest oczywiście powiązana z polskim sklepem z grami, ale obecność logo może być myląca dla mniej zorientowanych użytkowników.

Cała sytuacja jest bardzo ironiczna. Firma Irdeto, zarządzająca Denuvo, przed weekendem przekonywała, że nawet jeśli jej zabezpieczenie zostanie złamane 4 dni po wydaniu gry, i tak pozwala uratować spore zyski ze sprzedaży tytułu. Jako przykład podana została gra sportowa, wydana bez DRM. Właściciele Denuvo zastosowali dobrze znane i niezbyt trafne rozumowanie mówiące, że każde pirackie pobranie materiału to strata zysku z jednego zakupu. Oszacowali, że ponieważ w sieci BitTorrent zarejestrowano ponad 300 tys. pobrań gry, producent stracił ponad 21 milionów dolarów. Podobno nie doszłoby do tego, gdyby producent gry kupił Denuvo, gwarantujące zyski w pierwszych dniach sprzedaży gry.

W przypadku Hitmana 2 Denuvo gwarantuje jedynie kompromitację. Właściciele systemu przekonywali, że nawet 4 dni ochrony mogą uratować spore zyski (pewnie taki był średni czas crackowania ostatnich kilku gier). Ciekawe, co powiedzą po premierze Hitmana 2.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.