[IDF2013] Genevieve Bell o ludzkim wymiarze mobilności

[IDF2013] Genevieve Bell o ludzkim wymiarze mobilności12.09.2013 19:32

Czy wiecie, że połowa amerykanów śpi ze swoim telefonem w zasięgu ręki, a trzy czwarte nastolatków chowa go pod poduszką? W Polsce i na świecie prawdopodobnie wygląda to podobnie i badaniem takich właśnie zjawisk zajmuje się dr Genevieve Bell, antropolog pomagająca zrozumieć Intelowi ludzki wymiar technologii. Trzeci dzień Intel Developer Forum rozpoczął się właśnie od jej sesji otwierającej, podczas której Genevive mówiła o tym, co faktycznie oznacza mobilność.

Prezentacja Genevive to całe mnóstwo bardzo wnikliwych obserwacji ludzkich zachowań, które nie zawsze są oczywiste dla ludzi tworzących nowoczesne technologie. Genevive przekonuje, że mobilność nie jest wcale niczym nowym i jej początków można nawet upatrywać w czasach, kiedy stanęliśmy na dwóch nogach i nasze ręce uwolniły się do innych czynności. Mobilnymi przedmiotami posługujemy się od dawna i od dawna też mają one wiele wymiarów - funkcjonalnych, estetycznych, no i zdradzających cechy naszych osobowości. Mobilność w dzisiejszych czasach otrzymała kolejny wymiar, którym jest łączność pomiędzy naszymi mobilnymi gadżetami, infrastrukturą, innymi ludźmi, informacjami oraz miejscami.

Najciekawsze obserwacje Genevive dotyczyły jednak prognoz dotyczących przyszłości. Zwróciła uwagą na to, że nasze wizje przyszłości przedstawiają najczęściej bardzo zimne wnętrza z atrakcyjnymi ludźmi otoczonymi szkłem, ekranami i wyrafinowanymi gadżetami. W rzeczywistości jednak nowe technologie niemal zawsze w początkowym okresie koegzystują ze starymi, co sugestywnie przedstawiła to zdjęcie z Indii.

Genevive uważa, że obecnie jesteśmy w fazie, w której fascynacja nowymi urządzeniami mobilnymi powoduje renegocjację zasad i norm społecznych. Wiemy już, że są miejsca gdzie nie należy rozmawiać przez telefon, jednak często widać dwie siedzące przy stoliku w kawiarni czy restauracji osoby, które zamiast rozmawiać ze sobą, klikają po smartfonach czy tabletach. Genevive pomaga Intelowi tworzyć technologie, które pozwolą nam utrzymywać zdrowe relacje społeczne. Jednym z przykładów jest eksperymentalna aplikacja wykorzystująca konwertowalne ultrabooki z uwracanym ekranem do tego, by wchodzić w interakcje z bezpośrednim otoczeniem. Osobiście uważam, że niewiele rożni się to od dwóch osób rozmawiających przy stoliku za pośrednictwem SMSów, fajnie jednak wiedzieć, że ktoś zwraca na takie zjawiska uwagę i uwzględnia je przy projektowaniu technologii.

Jaka więc powinna być technologia mobilna przyszłości według Genevive? Prawdziwie osobista (ludzie od zawsze dążyli do personalizacji swoich mobilnych atrybutów), nieobciążająca nas (obecnie bycie mobilnym to ciężka praca związana z ładowaniem baterii, noszeniem kabli i mnóstwa "cosiów, które pozwalają łączyć się z innymi cosiami"), podążająca z naszym rytmem życia (nie chcemy, żeby telefon dzwonił wtedy, kiedy czytamy dziecku bajkę na dobranoc, a system prosił o update sterowników podczas prezentacji dla tysiąca osób) i co najważniejsze, pomagająca nam być w czymś lepszym (wszystkie pomysły, które w ostatnim czasie odniosły sukces, pomagają nam czuć się ze sobą lepiej - czy to dzięki wrzucaniu sweet fotek na Facebooka poprawionych Instagramem, czy to dzięki eksponowaniu lifestylowego smartfona znajomym, czy to dzięki utrzymywaniu kontaktu z naszymi rodzicami mimo odległości i braku czasu). Daje do myślenia, prawda?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.