Intel ARC Alchemist. Stare API bez dedykowanego wsparcia

Intel ARC Alchemist. Stare API bez dedykowanego wsparcia16.08.2022 09:17
Raja Koduri z waflem krzemowym Intel ARC
Źródło zdjęć: © Intel | Intel

Nowe karty graficzne Intela już się pojawiły, a pierwsze testy wykazały dobrą wydajność w najnowszym API DirectX12, ale w starszych odsłonach jest wyraźnie gorzej. Okazuje się, że jednak np. DirectX9 będzie obsługiwany przez konwerter.

Ten po prostu będzie, najprościej to ujmując, tłumaczył DirectX9 na DirectX12. Jest to, co prawda, dodatkowa warstwa w komunikacji pomiędzy grą a kartą graficzną, ale pamiętajmy, że nikt już nowych gier pod to ponad 20-letnie API nie robi. Z drugiej strony, nawet jeśli karty graficzne Intela będą tu miały spadki wydajności, to wydany przez Microsoft konwerter D3D9on12 pozwoli na bezproblemową obsługę starszych tytułów bez potrzeby nadrabiania przez Intela dekad w optymalizacji sterowników.

Warto jednak zaznaczyć, że obowiązek naprawienia wszelkich problemów w postaci np. glitchy czy bugów graficznych spadnie na Microsoft, a nie Intela. Z kolei skoro już mowa o starszych API to nowe układy Intela mają też problemy z wydajnością w dużo nowszym API DirectX11.

Warto tutaj zaznaczyć, ze Intel to nowość na rynku dedykowanych układów graficznych i firma sama przyznała, że priorytetem było dopracowanie sterowników pod najnowsze API DirectX12. Było to rozsądną decyzją biznesową, ale teraz Intel musi skupić się na dopracowaniu sterowników pod starsze API, jeśli chce zyskać zaufanie graczy. O problemach oraz o woli poprawy wspomniał w poniższym nagraniu sam Tom Petersen pełniący funkcję dyrektora marketingu produktowego (wcześniej pracował w Nvidii).

DirectX12 jako rewolucja

DirectX12 bądź inne API jak rzadziej stosowany przez deweloperów Vulkan zmieniły podejście do optymalizacji sprzętu. W przypadku DirectX11 i wcześniejszych większość pracy optymalizacyjnej spadała na producentów GPU w postaci Nvidii i AMD. Wprowadzenie niskopoziomowych API odwróciło tę sytuację, przesuwając ciężar optymalizacji na deweloperów.

Intel jako nowy gracz musiał znaleźć jakiś sposób do zapewnienia wsparcia dla starszych gier, mając za konkurenta firmy z dekadami doświadczeń w dopracowywaniu sterowników. Teraz pozostaje czekać na obiecane efekty, co może potrwać przynajmniej parę miesięcy jak nie dłużej.

Przemysław Juraszek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.