Intel o bezpieczeństwie w polskich firmach: uważamy że jest dobrze, chociaż dobrze wcale nie jest

Intel o bezpieczeństwie w polskich firmach: uważamy że jest dobrze, chociaż dobrze wcale nie jest21.10.2016 13:16

Dostawcy oprogramowania biznesowego mówią coraz częściej –już niebawem wszystkie biznesy będą cyfrowe. Nie tak dawnomogliśmy zobaczyć dość nudną reklamę Microsoftu, w którejniewielki producent mydła wyjaśnial, jak dzięki oprogramowaniu zRedmond jego biznes wzniósł się na wyżyny wydajności. Tofantastyczna wiadomość nie tylko jednak dla biznesu, ale teżcyberprzestępców, i oczywiście producentów oprogramowaniazabezpieczającego. Wraz z postępującą cyfryzacją, zarówno zyskiz włamań jak i pieniądze za ochronę będą coraz lepsze.

Intel przygotował raportpoświęcony kwestiom bezpieczeństwa IT w firmach działających wnaszym regionie Europy – wzięło w nim udział 250 przedsiębiorstwz Polski, Węgier, Czech i Rumunii. Odpowiedzi na pytania o ichstosunek do cyberzagrożeń w erze chmur obliczeniowych,upowszechnienia się urządzeń mobilnych, a teraz także rozkwituInternetu Rzeczy, pokazują, że póki co panuje powszechny, niczymnie usprawiedliwiony optymizm. Połączenie przekonania obezpieczeństwie swoich firm, nędzy stosowanych systemówuwierzytelnienia i uporu do stosowania rozwiązań trzymanych podwłasnym dachem wygląda jak proszenie się o spełnienie sięnaprawdę czarnych scenariuszy.

*Jesteśmy dobrze zabezpieczeni, nie notujemy znaczącychincydentów naruszenia bezpieczeństwa *–to typowe odpowiedzi menedżerów na pytania o sytuację w ichfirmach, mimo że podstawową metodą dostępu do zasobówinformatycznych pozostaje hasło, a firmy nie bardzo potrafiąporadzić sobie z wyegzekwowaniem polityk bezpieczeństwa w erze, gdykażdy chodzi do pracy ze swoim smartfonem, żądając dla niegodostępu do firmowej sieci. Za tymi przyjemnymi dla udziałowcówhasłami (94% polskich menedżerów twierdzi, że nie odnotowano unich wycieku danych w ostatnim półroczu) znaleźć można jednakpewną dozę zdrowego rozsądku. Otóż menedżerowie zarazemdeklarują chęć zwiększenia wydatków na ochronę przed cyberzagrożeniami,przekonani, że wcześniej czy później coś wydarzyć się może.

Dobrze by było, gdyby jednak tejchęci towarzyszyły jakieś konkretne działania. 40% firm w Polscenie ma żadnych planów na wypadek incydentów naruszeniacyberbezpieczeństwa. Znacznie lepiej przygotowani są Czesi, tamjedynie 16% nie jest gotowych na kłopoty. Tyle przynajmniej wynika zwłasnych deklaracji menedżerów, którzy przez „przygotowanie”mogą rozumieć bardzo różne rzeczy – i niekoniecznie musi byćto przygotowanie na nowe scenariusze ataków. To m.in. ataki nafirmware wykorzystywanych w pracy komputerów, aktywnośćszyfrującego dane ransomware, wciąż rosnąca liczba szkodnikówpisanych jako makra pakietu Microsoft Office, czy nawet zmowaaplikacji mobilnych, samodzielnie niegroźnych, jednak razemzamieniających się w malware, które pozwoli np. wykraść hasło.

A to hasło wciąż rządzi jakometoda dostępu. 62% polskich firm korzysta tylko z jednego etapuuwierzytelniania, właśnie hasła, i to mimo tego, że większośćmenedżerów nie uważa tego za rozwiązanie bezpieczne, wolałabystosować biometrię i sprzętowe uwierzytelnienie za pomocątokenów. Intel liczy na to, że przekona firmy do przejścia natrzyetapowy model uwierzytelniania, w którym użytkownik uzyskadostęp do zasobów informatycznych dopiero po zademonstrowaniuwiedzy (PIN/hasło), własności (np. smartfonu) i tożsamości(mierzone biometrycznie własności ciała), ale czy głównąprzeszkodę nie stanowią w tym wszystkim ludzie?

Im bowiem bardziej niż nabezpieczeństwie zależy na wygodzie – robią co mogą, by sobie tożycie ułatwić. Nie tylko chodzi tu o upraszczanie sobiestosowanych haseł, które mimo że regularnie zmieniane, najczęściejróżnią się od siebie np. dodawaną kolejną cyfrą, ale też ozjawisko rosnącej szarej strefy IT. Działy biznesowe w firmach, nieprzejmując się oficjalną polityką bezpieczeństwa, sięgają posamodzielnie wybrane oprogramowanie i usługi do prowadzenia np.telekonferencji. Tu należytym rozwiązaniem byłoby opakowaniecałego dopuszczalnego oprogramowania biznesowego w chmury iudostępnianie go użytkownikom zgodnie z ich realnymi, zgodnymi zpolityką bezpieczeństwa potrzebami.

Z raportem BezpieczeństwoIT w dużych firmach w Polsce 2016możecie zapoznać się na stronachIntela. A w Waszych miejscach pracy jak to wygląda? Czy czujeciesię gotowi na scenariusze rodem z cyberpunkowych książek?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.