Internet bez limitów dla wybranych usług może zostać zakazany. Regulatorzy obawiają się monopoli

Internet bez limitów dla wybranych usług może zostać zakazany. Regulatorzy obawiają się monopoli25.12.2016 16:26

To coraz powszechniejsza praktyka biznesowa na styku operatorówtelekomunikacyjnych i dostawców usług internetowych – aby uzyskaćprzewagę nad konkurencją, zaoferujmy klientom dostęp do danejusługi bez ograniczeń. Oferta niewątpliwie atrakcyjna: oferującemultimedia serwisy generują gigabajty ruchu sieciowego, a mobilnepakiety internetowe są raczej skromne. To otwarte pogwałcenieneutralności sieci otwiera jednak drogę do umocnienia monopoli, ijako takie może zostać zakwestionowane przez regulatorów rynku.Tak właśnie stało się w Holandii, gdzie tamtejszy De AutoriteitConsument & Markt (ACM) nakazałT-Mobile wyłączenie oferty Datavrije Muziek, nielimitowanegostreamingu muzyki dla abonentów.

Zdaniem urzędników ACM, oferty takie jak Datavrije Muziek, czylinielimitowany ruch sieciowy dla wybranych usług internetowych, mogąnegatywnie wpłynąć na konkurencyjność w tej branży –szczególnie w wypadku serwisów zużywających najwięcej danych,takich jak Spotify czy YouTube. Tego typu układy między telekomamia dostawcami usług mogą wpłynąć na sposób, w jaki konsumencikorzystają z Internetu.

ACM przyznaje, że unijne regulacje dopuszczają oferowanie usługdarmowych lub po preferencyjnych stawkach, jednak z drugiej stronysamo prawo Królestwa Niderlandów nie dopuszcza jakiejkolwiekdyskryminacji cenowej: nie można zaoferować jednej firmie innychwarunków niż drugiej. Działania regulatorów są więc konieczne,ponieważ nie ma czegoś takiego jak darmowy transfer– w rzeczywistości inne usługi stają się droższe.

Holenderskie T-Mobile, jeśli niewyłączy tej „nieograniczonej muzyki” dla swoich abonentów,zostanie ukarane grzywną w wysokości od 50 do 500 tysięcy euro zakażdy dzień jej oferowania. Telekom już zapowiedział, że oddecyzji regulatora odwoła się do sądu, a do tego czasu swoimklientom będzie dalej oferował muzykę „za darmo”.

Z podobnym problemem telekomyzmagają się też w Stanach Zjednoczonych, gdzie Federalna KomisjaKomunikacji wzięła pod lupę relacje AT&T i Verizon zoperatorem usługi DirectTV. Tam także zauważono szkodzącąkonkurencyjności naturę takich umów, które długofalowo mogątylko zaszkodzić konsumentom.

Jak to się ma do sytuacji wPolsce? Czekamy na opinię prezesa UOKiK-u.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.