Internet jest jak narkotyk, a brak WiFi przeraża

Internet jest jak narkotyk, a brak WiFi przeraża16.02.2015 17:02

Dzieci coraz wcześniej mają dostęp do urządzeń podłączonych do Internetu i trudno przewidzieć, jakie będą tego konsekwencje. Co więcej, 32% rodziców dzieci w wieku od 10 do 15 lat boi się, że ich pociechy popadną lub już popadły w uzależnienie od Internetu. Są też głosy mówiące, że obawy są niepotrzebnie, a generacja Z po prostu traktuje Internet jak naturalny element ich życia.

Badania EU Kids Online wykazały, że dzieci w naszym kraju bardzo często korzystają z Sieci w atmosferze prywatnej – mają własny komputer, dostęp do Internetu w swoich pokojach i nie są ograniczane. Polscy rodzice mają mniejszy wgląd w aktywność dzieci w Sieci niż wynosi „średnia europejska” i mniej wiedzą o zagrożeniach.

Oczywiście dzieci korzystają z Internetu nie tylko w poszukiwaniu materiałów szkolnych. Częściej niż ich rówieśnicy z innych krajów Europy używają go do komunikacji i rodzice mogą nie wiedzieć, w co się angażują i z kim rozmawiają. Ciekawostką jest to, że w Polsce 78% ankietowanych młodych użytkowników Internetu – najwięcej w Unii Europejskiej – twierdzi, że w ogóle nie styka się z zagrożeniami w Sieci. Tymczasem polskie dzieci mają większe niż przeciętne szanse na przypadkowe odnalezienie stron z materiałami pornograficznymi.

Analitycy polecają rodzicom doradzanie dzieciom nie tylko w kwestiach bezpieczeństwa, ale także w sprawie kreatywnych zastosowań Internetu i narzędzi z nim powiązanych, jak publikacja własnych treści i tworzenie własnych gier. Na liście sugestii znalazło się też zakładanie blogów, ale tu trzeba zwracać uwagę na to, jakie informacje będą publikowane. Autorzy raportu zaznaczają, że polskie dzieci trwają w przekonaniu o braku jakichkolwiek ograniczeń i warto uświadomić im, że jest inaczej.

Jeśli zaś chodzi o uzależnienie, raport tej samej organizacji z końcówki 2012 roku pokazał, że wielu rodziców obawia się niesłusznie. Podczas gdy 29% dzieci w badanych krajach UE istotnie doświadczyło jednego lub więcej z pięciu symptomów uzależnienia od Internetu, zaledwie 1% korzysta z Internetu patologicznie. Według niektórych Internet jest elementem normalnego funkcjonowania w dzisiejszym świecie i nie należy go demonizować. Wystarczy spojrzeć na bankowość mobilną, która nie jest obca dzisiejszym gimnazjalistom, a ich rodzice pierwsze konta zakładali dopiero na studiach.

Takie wrażenie można odnieść także po obejrzeniu pierwszego odcinka serialu Natalii Hatalskiej OnOff, który ma zburzyć niektóre stereotypy. Pokolenie Z, zwane też pokoleniem ekranów, zostało tu zaprezentowane jako grupa świadomie korzystająca z serwisów społecznościowych czy aplikacji pokroju Snapchata (nie tylko do sextingu), a także zapaleni gracze obojga płci, posiadający drogie urządzenia (MacBook Air, iPhone, PlayStation 4). Co prawda wizja braku WiFi jest dla nich przerażająca, ale nadal wolą spotykać się ze znajomymi niż pisać z nimi na Facebooku. Niestety często nie mają na to czasu, a jedyna okazja by pograć w piłkę to zorganizowany trening pod okiem rodziców i trenera.

Alarmujące w badaniach EU Kids Online może być to, że 32% polskich nastolatków (11-16 lat) bez powodzenia próbowało spędzać mniej czasu na korzystaniu z Internetu. Może to oznaczać, że stracili nad tym kontrolę i mimo że nie mają wszystkich symptomów uzależnienia, nie są bezpieczni. Tylko co z tym zrobić?

Rzuconą przez rzeczywistość rękawicę ponownie podjęło Ministerstwo Zdrowia, które sfinansowało kolejną część kampanii społecznej „Wyloguj się do życia”. W oficjalnym komunikacje możemy przeczytać: problemem nie jest Internet, czy też rozwój nowoczesnych technologii, lecz sposób w jaki się z nich korzysta. Tym razem piłkarze i raperzy zachęcają młodzież do szukania zainteresowań poza globalną siecią. Oby tylko nie skończyło się na oglądaniu telewizji.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.