Internet w Polsce nie będzie tańszy, Agendy cyfrowej nie zrealizujemy na czas

Internet w Polsce nie będzie tańszy, Agendy cyfrowej nie zrealizujemy na czas17.04.2013 17:23

Dostęp do Internetu w Polsce jest coraz łatwiejszy, ale tez nie jest tani. Pod względem ceny za megabit za miesiąc jesteśmy wciąż, niestety, w czołówce. Zdaniem Anny Streżyńskiej, byłej prezes UKE i przewodniczącej rady nadzorczej Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej, nie dość że rozwój szybkiego Internetu w Polsce jest spóźniony i możemy zapomnieć o Agendzie Cyfrowej, to jeszcze wysokie ceny mogą zahamować dalszy rozwój.

Do 2015 roku Polska musi rozliczyć się z dotacji unijnych, które dostała na budowę sieci szerokopasmowych. Jeśli nie zdążymy tych pieniędzy zainwestować, trzeba będzie je oddać. Realizacją założeń Agendy Cyfrowej, zdaniem Streżyńskiej, w ogóle nie powinniśmy się już przejmować i realizować je dla własnego dobra. Zamiast doprowadzać 30 Mb/s do każdego gospodarstwa domowego do 2015 roku, jak przewiduje plan Agendy, póki co doprowadzamy „przynajmniej 2 megabity” w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Niektóre regiony, jak Małopolska, wyszły przed szereg i chciały zapewniać 6 lub 8 megabitów, ale zostały w ubiegłych latach przywołane do porządku przez unijnych urzędników. W końcu program służy do budowania dwóch megabitów, a nie ośmiu (co pokazuje, że programy unijne nie zawsze są ze sobą zgodne, na co również zwróciła uwagę Streżyńska). Nierealne okazało się również zapewnienie dostępu do Internetu w każdym miejscu kraju do 2013 roku. Nie uważam tego dokumentu za dobry, z uwagi na jego socjalistyczny charakter. Tym niemniej rząd zobowiązał się do jego realizacji — podsumowała Agendę była prezes UKE.

Przed nami kolejne trudności. Wraz z rosnącymi prędkościami w ofertach polskich dostawców niepostrzeżenie wzrosły też ceny za megabit za miesiąc — tak było między innymi kiedy znikły tanie wersje Neostrady, a pojawiła się oferta „do 10 megabitów“. W statystykach wygląda to ładnie, bo średnia prędkość łącza w Polsce podskoczyła. Tracą na tym, jak zwykle, klienci — w końcu nie wszystkim są potrzebne bardzo szybkie łącza. W efekcie niektórzy rezygnują z kupienia stałego dostępu do Sieci i decydują się na tańszy dostęp mobilny z limitami, trudno zbudować popyt na łącza, dostawcy nie zarabiają, penetracja nie rośnie i realizowanie unijnych planów zawartych w Agendzie Cyfrowej jest coraz trudniejsze. Spadku cen jednak nie mamy co wypatrywać, wręcz przeciwnie, przynajmniej u największych operatorów.

Streżyńska porównuje tę sytuację do czasów, kiedy to Neostrada kosztowała powyżej 100 złotych miesięcznie. W końcu pojawili się mali dostawcy, którzy oferowali dużo gorsze łącza, na przykład radiowe, ale za połowę tej ceny. Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest 7 tysięcy operatorów, z których około połowy rzeczywiście funkcjonuje, a 60 można nazwać „działającymi na dużą skalę”. Na rynku mają też miejsce konsolidacje, z których powstają ogólnokrajowe grupy. Można powiedzieć, że jest ich obecnie sześć, jeśli weźmiemy pod uwagę duże kablówki, Netię i operatorów komórkowych. To między nimi toczy się największa walka o klienta — dodała. Tu nie ma już miejsca na nowych graczy detalicznych i cała nadzieja w tych „mniejszych” operatorach.

Była prezes UKE zaznaczyła także, że ludzie w coraz większym stopniu korzystają z Internetu, by mieć np. dostęp do maila do celów zawodowych, ale ciągle niewielki procent społeczeństwa użytkuje go w pełny sposób, będąc online przez cały czas i korzystając ze wszystkich zasobów serwisów sieciowych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.