iOS 14 w kolejnej becie utrudni śledzenie użytkowników

iOS 14 w kolejnej becie utrudni śledzenie użytkowników28.01.2021 12:44
Nowa funkcja w iOS zadba o prywatność użytkowników /fot. GettyImages

Apple wprowadza w życie nowe zasady w App Store. Twórcy aplikacji będą zmuszeni do pytania użytkowników o pozwolenie na śledzenie w celu przedstawiania spersonalizowanych reklam. Funkcja trafi do następnej wersji beta iOS 14.

28 stycznia obchodzimy światowy Dzień Ochrony Danych Osobowych. Podczas konferencji "Computers, Privacy and Data Protection" w Brukseli przemawiał między innymi Tim Cook, CEO Apple. Zapowiedź wspomnianej funkcji pojawiła się już jesienią zeszłego roku, ale jej wprowadzenia możemy spodziewać się dopiero na wiosnę – podaje serwis The Verge.

Apple już we wrześniu poinformował o nadchodzących zmianach, aby dać deweloperom czas na dostosowanie się do nowych zasad. Dziś potwierdzono jedynie, że wejdą one w życie na wiosnę, ale nie podano nawet zbliżonego terminu globalnej dostępności. Wiemy natomiast, że funkcja będzie dostępna już w następnej wersji beta iOS 14.

W związku z nowymi zasadami, każdy z użytkowników będzie musiał otrzymać czytelną informację na temat tego, w jaki sposób jego dane mają być wykorzystane i gromadzone. Twórcy aplikacji nie będą mieli prawa "śledzić" nikogo, kto nie wyrazi na to zgody. To samo dotyczy udostępniania danych zewnętrznym przedsiębiorstwom, w celu opracowywania reklam spersonalizowanych. Warto odnotować, że zapowiedź tych zmian nie przypadła do gustu Facebookowi.

Jeżeli deweloperzy nie zastosują się do nowych zasad lub spróbują je omijać, istnieje możliwość zawieszenia lub całkowitego usunięcia aplikacji z App Store. Co więcej, nowe zasady będą dotyczyć wszystkich, a więc także programów tworzonych przez Apple. Jednakże w ich przypadku, firma już teraz umożliwia na wyłączenie spersonalizowanych reklam. W tym przypadku istnieje też spora różnica, bo Apple nie udostępnia danych zewnętrznym przedsiębiorstwom.

iOS 14 to mocny rozwój pod względem prywatności

W grudniu Apple wprowadził do App Store nowe etykiety, umożliwiające użytkownikowi sprawdzanie, w jaki sposób dana aplikacja wykorzystuje jego dane. Czasami różnice pomiędzy aplikacjami o identycznym przeznaczeniu mogą być spore. Najlepszym przykładem są komunikatory – Facebook Messenger wypada fatalnie w porównaniu z Signal. Sposoby wykorzystania danych użytkownika można sprawdzić w App Store lub w ustawieniach iOS.

fot. Marcin Watemborski/Fotoblogia.pl
fot. Marcin Watemborski/Fotoblogia.pl

Kolejną z ważnych funkcji wprowadzonych w iOS 14 jest zielona kropka umieszczona w prawym górnym rogu ekranu. Informuje użytkownika o wykorzystywaniu przez aplikację aparatu smartfona. Kropka może zaświecić także na pomarańczowo, co z kolei oznacza wykorzystywanie mikrofonu. W centrum aplikacji znajdziecie także informację o tym, kiedy ostatnio dana aplikacja nagrywała głos lub korzystała z aparatu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.