iOS i etykiety prywatności w App Store: oto, jak niektórzy twórcy robią sobie reklamę

iOS i etykiety prywatności w App Store: oto, jak niektórzy twórcy robią sobie reklamę31.01.2021 13:25

Jedna z większych zmian w iOS, a właściwie App Store, etykiety prywatności, miała podnieść świadomość użytkowników w kwestii udostępnianych danych. Problem w tym, że twórcy aplikacji niezupełnie chcą się do standardów Apple'a przystosowywać, a ci mniejsi, jako że kontrolowani sporadycznie, wręcz znaleźli sobie nowy sposób na reklamę.

Wedle założeń etykiety prywatności miały informować użytkownika, jakie dane konkretna aplikacja wykorzystuje. Nie jest to jednak rozwiązanie zaimplementowane na poziomie API czy wynik obligatoryjnego audytu, ale dobra wola, lub nie, twórców. To właśnie oni, mówiąc nieco kolokwialnie, z palca wypełniają narzucony formularz. A jeśli zdecydują się pewne sprawy zataić, to nikt tego w sposób automatyczny nie zweryfikuje.

Potentaci jak Facebook czy Google, obawiając się medialnego skandalu, asekuracyjnie mówią całą prawdę. Co innego w przypadku mniejszych firm, zauważa Washington Post.

Deweloperzy ukrywają fakty

Korzystając z pomocy Patricka Jacksona, byłego współpracownika NSA i jednego z autorów blokującej trackery aplikacji Privacy Pro, dziennikarze ustalili, że praktyką alarmująco powszechną wśród mniej popularnych twórców jest ukrywanie telemetrycznych cech aplikacji. Jak ustalono, pozycje widniejące jako niepobierające żadnych danych powiązanych z użytkownikiem w istocie rzeczy zaciągają ich całe mnóstwo.

W tym miejscu wymieniono narzędzia takie jak Maps.me, Rumble czy FunDo Pro, które – mimo zapewnień o braku telemetrii – przesyłały do serwera m.in. unikatowy identyfikator użytkownika, przybliżoną lokalizację i status baterii. Co ciekawe, niektóre ze wskazanych łączyły się do tego z infrastrukturami Facebooka, Google lub nawet Unity.

"Apple przeprowadza rutynowe i bieżące audyty dostarczonych informacji i współpracujemy z programistami w celu poprawienia wszelkich nieścisłości. Aplikacje, które nie ujawnią dokładnie informacji o prywatności, mogą zostać odrzucone lub w niektórych przypadkach całkowicie usunięte z App Store", komentuje rzeczniczka Apple, Katie Clark-AlSadder. Po interwencji Washington Post, co warto nadmienić, większość przyłapanych oznaczenia skorygowało.

Nieświadomość czy autoreklama?

To jednak w dalszym ciągu nie zamyka wątku genezy fałszywych oznaczeń. Przypuszczenia są tak naprawdę dwa. Półamatorscy twórcy szeroko wykorzystują rozmaite frameworki i zestawy deweloperskie firm trzecich, które same w sobie mogą implementować pewne funkcje śledzące, o czym część spośród zainteresowanych może po prostu nie wiedzieć.

Pojawia się jednakowoż teoria, że prawda jest ukrywana w pełni intencjonalnie, by poprawić sobie notowania wśród potencjalnych użytkowników. Jedna i druga wersja ma sens.

Pewnym natomiast jest to, że etykiety prywatności w App Store, patrząc przekrojowo, całej prawdy o wszystkich aplikacjach nam nie powiedzą. Chyba że Apple zmieni system ich przyznawania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.