Jak ominąć AdBlocka i zirytować użytkowników? Google ma swój sposób na blokery reklam

Jak ominąć AdBlocka i zirytować użytkowników? Google ma swój sposób na blokery reklam07.09.2015 13:29

Google nigdy nie było specjalnie przyjazne rozszerzeniomblokującym reklamy w przeglądarkach. Nie mogło otwarcie ichwykluczyć ze swojej oficjalnie otwartej przecież platformy, jednakdla zarabiającej przede wszystkim na reklamach firmy wizja AdBlockalub podobnych dodatków w każdej instalacji Chrome musiała byćnieciekawa. Próbowano już więc dodatki takie ukrywać w oficjalnymsklepie Chrome Web Store, ale nie przyniosło to większychrezultatów. Nowa metoda może okazać się skuteczniejsza.

W ten weekend głośno się zrobiło w mediach społecznościowycho niemożliwości usunięcia reklam wyświetlanych w YouTube, mimostosowania przez użytkowników aktualnych wersji AdBlocka i jegoodmian. Początkowo podejrzewano, że to wynik jakiejś nowej umowypomiędzy Google a twórcami rozszerzeń, ale nic w najnowszychpakietach filtrów nie wskazywało na to, by blokady zaczęłyselektywnie omijać serwis wideo. Co więcej, okazało się, żeużytkownicy AdBlocka nie tylko nie mogą uniknąć wyświetlenia tamreklam, ale też zmuszani są do oglądania reklam wideo w całości,bez możliwości ich pominięcia, jak to było dotąd. Usunięcieblokera reklam lub dodanie YouTube do białej listy przywracało takąmożliwość.

Ograniczenie dotyczyło jednak tylko przeglądarki Chrome, blokeryreklam w Firefoksie działały poprawnie. Udało się odkryć, żeGoogle, wykorzystując wbudowaną w tę przeglądarkę „aplikację”YouTube zmodyfikowało kod obsługujący reklamy tak, by były przezAdBlocka postrzegane jako materiał wyświetlany przed klipem wideo,a zarazem przycisk do przerwania reklamy wideo był postrzegany jakoreklama.

A 3 min ad? Really? I have adblock also how is this even possible? pic.twitter.com/3BmqZAGzIr

— revVGC (@r4rev2) wrzesień 7, 2015Obejść to jest jednak bardzo łatwo. Wystarczy odwiedzić listęaplikacji Chrome (w pasku adresowym wpisując chrome://apps) iodinstalować aplikację YouTube, wybierając z jej menukontekstowego „Usuń z Chrome” (lub „Usuń z Chromium”, jeślikorzystamy z opensource'owej wersji aplikacji).

Nie pierwszy to epizod sporu między użytkownikami a wydawcami oreklamę w Internecie, sporu w którym znalezienie kompromisowegorozwiązania jest konieczne dla dalszego utrzymania otwartej,ogólnodostępnej Sieci. Fani AdBlocka, µblocka i temu podobnychrozszerzeń muszą pamiętać, że utrzymanie serwisów internetowychi praca włożona w ich rozwój musi być w jakiś sposóbfinansowana. Jeśli model reklamowy upadnie, jedyne co pozostanie, toInternet płatnych treści. Z drugiej strony wydawcy nie są bez winy– wiele serwisów nie zna umiaru w stosowaniu reklam, częstoagresywnych w formie, przesłaniających treść, hałasujących –więc trudno się dziwić użytkownikom, że surfując po Sieci niechcą narażać się na takie nieprzyjemne doświadczenia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.