Jak pewna firma oszukuje klientów Biedronki

Jak pewna firma oszukuje klientów Biedronki04.07.2020 08:14
fot. Getty Images

"Biedronka: Weź wszystko, co chcesz w 10 minut" – takim hasłem reklamuje się na Facebooku profil Biedronka Polska. Nie ma nic wspólnego z właścicielem popularnej sieci marketów, firmą Jeronimo Martins, i jest kolejnym już oszustwem. Niemniej, jak wynika z komentarzy, dziesiątki Polaków dają się nabrać.

W poście czytamy: "Duże otwarcie! Teraz możesz wygrać 10 min w naszym sklepie, aby szaleć (...) masz okazję zwariować w jednym z naszych sklepów i wziąć co chcesz przez 10 min". Jak nietrudno się domyślić, taka "okazja" wielu osobom może skutecznie przesłonić zdrowy rozsądek. Stąd też bezrefleksyjnie klikają w dodany do ogłoszenia link, a tam — podstęp. Wszystko po to, aby wyłudzić dane, uzyskując przy tym zgodę na ich użycie w celach reklamowych.

Kampanie phishingowe polegające na nakłonieniu internauty do wypełnienia ankiety pod pretekstem konkursu to nic nowego, ta konkretna jednak cechuje się pewną nieprzeciętnością.

Link umieszczony bezpośrednio w reklamie prowadzi do Ankiety Google z dwoma zupełnie generycznymi pytaniami, co jest de facto składnikiem nieco zawoalowanej sztuczki psychologicznej. Według opisu na stronie, niniejszy kwestionariusz stanowi pierwszy etap rzekomego konkursu, po którym to odbywa się kwalifikacja do części drugiej. Sęk w tym, że ankieta po wypełnieniu zawsze pokazuje ten sam tekst i odnośnik do kolejnego etapu. Tak więc chodzi tylko o to, aby jeszcze bardziej podkręcić emocje.

Szaleństwa nie będzie

Do faktycznego oszustwa dochodzi w fazie drugiej, kiedy nieświadomy internauta trafia na stronę jego autorów. Przy czym czeka tam nie jedna, lecz co najmniej kilka pułapek.

Po pierwsze – okazuje się, że konkurs wcale nie dotyczy "10 min szaleństwa", ale bonu na 500 zł. Po drugie – aby wziąć w nim udział, należy podać komplet danych osobowych, w tym nazwisko, adres i numer telefonu, a następnie wyrazić zgodę na ich wykorzystanie w celach reklamowych przez organizatora, zarejestrowaną w Singapurze firmę Pelema. A to dopiero preludium. Prawdziwe kruczki czyhają bowiem w regulaminie.

Organizator zaznacza, że nagroda jest tylko jedna, a na zgłoszenia czeka do końca 2020 r. Do tego zastrzega sobie prawo do odwołania konkursu bez podania przyczyny, ale z zachowaniem praw nabytych, czyli uzyskanych zgód marketingowych. Jest też zapis iście kuriozalny, a mianowicie furtka do wzięcia udziału bez zgody na przetwarzanie, którą miałaby być... wysyłka wszystkich wymaganych danych za pośrednictwem poczty e-mail.

Wyłudzenie danych osobowych

Słowem, cały ten konkurs to po prostu wyłudzenie danych osobowych, które trafią później do telemarketerów i agencji marketingu cyfrowego. Nawet zakładając, że organizator uczciwie przyzna jeden bon na 500 zł, który oferuje, gra jest kompletnie niewarta świeczki. Prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu plasuje się gdzieś w okolicach zera, a cena, jaką należy ponieść za pretendowanie do niej, przedstawia się niewspółmiernie wysoko.

Redakcja sugeruje, aby tego rodzaju reklamy w social media od razu zgłaszać jako naruszenie regulaminu. Abstrahując od karkołomnych zasad i wątpliwej uczciwości konkursu, jest to podszywanie się pod znaną markę, a co za tym idzie wprowadzanie w błąd.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.