Jak zablokować UnBlocka? Tajemniczy polski sposób na AdBlocka nie będzie skuteczny

Jak zablokować UnBlocka? Tajemniczy polski sposób na AdBlocka nie będzie skuteczny09.05.2016 23:09

Zmagania z mechanizmami blokowania reklam jak do tej pory niewieledały wydawcom serwisów internetowych. Co gorsze, zostały teżocenioneprzez przedstawicieli Komisji Europejskiej jako naruszająceprywatność internautów i w świetle unijnych dyrektyw, po prostunielegalne. Media donoszą dziś jednak z entuzjazmem o nowym polskimwynalazku, który miałby „ominąć działanie” przeglądarkowychblokerów i wypełnić strony reklamowymi treściami. Czy jednakentuzjazm ten nie jest przedwczesny?

Firma Cloud Technologies, sądząc po tym, co podaje na swojejstronie, pracuje nad mechanizmami łączącymi analizę Big Data,maszynowe uczenie, algorytmy sztucznej inteligencji oraz rozmaitetechniki internetowego marketingu. Jej najnowszym dziełem jestrozwiązanie o nazwie UnBlock, które już niebawem ma zostaćopatentowane – najpierw w Polsce, a następnie na innych rynkach,na których wydawcy internetowi nie bardzo sobie radzą z blokowaniemreklam.

Niestety kompletnie nic na temat działania UnBlocka nie wiadomo.W publikacji na łamach Antywebu, który napisał o tym jakopierwszy, można przeczytać, że to „rozwiązanie oparte na BigData, które będzie w stanie unieszkodliwić działanie wtyczekantyreklamowych zainstalowanych wewnątrz przeglądarek”.Pomieszanie z poplątaniem, z użyciem modnego buzzwordu – blokeryreklam to zwykle nie wtyczki lecz rozszerzenia (i to nie jest tylkoakademickie rozróżnienie), nie są one instalowane wewnątrzprzeglądarek, lecz raczej „na nich”. Niezależnie jednak odtego, czym faktycznie UnBlock jest, efekt ma być jasny: wyświetleniereklamy nawet u tych, którzy próbują ją zablokować AdBlockiemczy innym tego typu rozszerzeniem. W dodatku reklama taka ma byćjednocześnie sprofilowana pod kątem zainteresowań internauty, mimoże Unblock ma zapewnić pełną anonimowość internauty.

Inne zapewnienia są nie mniej sprzeczne: z jednej strony reklamymają „w żaden sposób nie spowalaniać działania stron, którebędą odwiedzane”, z drugiej mają być w ten sposób dostarczanespersonalizowane, oskryptowane reklamy typu programmatic buying orazreklamy wideo.

Reszta opublikowanych wyjaśnień to w zasadzie typowe PR-owedeklaracje, które koło wyjaśnień nawet nie stały, ale trudno siętemu dziwić, skoro to taki wynalazek, który właśnie czeka naotrzymanie ochrony patentowej, to zaciemnianie sytuacji (przyjednoczesnym wzbudzaniu zainteresowania) musi być naturalnymelementem strategii firmy. Pewien trop daje jednak wypowiedź p.Piotra Prajsnara, szefa Cloud Technologies, który stwierdził:

„Rewolucyjność UnBlocka polega więc nie tylko na tym, że wiemy,jak wyświetlić internaucie wcześniej zablokowaną reklamę, leczrównież tym, że potrafimy ją przetworzyć i przekształcić nadowolny format, a także dopasować do zainteresowań konkretnegointernauty.

Jak zablokować UnBlocka?

Zainteresowani technikami webowymi i przeglądarkami kojarzązapewne mechanizm WebSocket, zapewniający dwukierunkowy kanałkomunikacji na jednym gniazdku i pozwalający dzięki temu płynnie„rozmawiać” przeglądarce z serwerem w czasie rzeczywistym. Jeston niezależny od HTTP i wspierany przez wszystkie nowoczesneprzeglądarki.

Najprawdopodobniej w pewnej fazie swojego działania Unblockwykorzystuje właśnie komunikację po WebSocket, korzystając zfaktu, że rozszerzenia przeglądarek nie mogą monitorować tejformy ruchu internetowego. Wbrew temu, co twierdzi CloudTechnologies, nie jest pierwsze w omijaniu blokerów – taką usługęświadczy od ponad roku np. firma RevDefender.

Jednak i na tę metodę jest sposób: bloker reklam mógłbywstrzykiwać mały skrypt, podmieniający przeglądarkowąimplementację websocketa przez atrapę. Kwestia ta zostałarozpoznana już m.in. przed deweloperów popularnego uBlocka,zaproponowane tam rozwiązaniaotwierają drogę do ujawnienia połączeń po websockecie blokerowi– i co za tym idzie, możliwości zastosowania statycznych lubdynamicznych filtrów.

Czy zatem UnBlock okaże się rozwiązaniem zupełnie nadaremnym?Naszym zdaniem tak. Żadne „technologiczne czary” nie sprawią,że przeglądarki zaczną działać niezgodnie ze specyfikacjąstandardów otwartych technologii webowych. A te stoją po stronieużytkownika: to nie zamknięty Flash, w kontekście któregopraktycznie niczego nie można było zrobić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.