Jarvis: autorski system rozpoznawania mowy offline od Intela

Jarvis: autorski system rozpoznawania mowy offline od Intela29.01.2014 13:14
Tomek Kondrat

Technologia rozpoznawania głosu, znana m.in. z systemów iOS i Android, jest dostępna na urządzeniach mobilnych już od dłuższego czasu. Siri, bo taką nazwę nosi asystentka dostępna w iOS, została zaprezentowana w 2011 wraz z premierą iPhone'a 4S i od tego czasu zyskała sporą grupę użytkowników. Analogicznym rozwiązaniem na Androidzie jest iris., wydana przez hinduskie studio Dexetra lub dużo popularniejsze Google Voice.

Pomimo sporej popularności Siri nie uniknęła kłopotów, mając na przykład znaczące trudności z przetworzeniem poleceń wypowiedzianych ze szkockim akcentem. Kolejną trudnością, z jaką borykają się systemy rozpoznawania mowy, jest prędkość działania, która jest po prostu zbyt mała. Przetworzenie polecenia trwa dłuższą chwilę i nie zawsze zwraca poprawne wyniki. Źródłem problemu nie jest oprogramowanie, które jest dużo dokładniejsze niż dwa lata temu, lecz sama architektura usług, używana zarówno przez Apple, Google jak i Microsoft. Aby rozpoznać mowę, urządzenia z oprogramowaniem tych firm wysyłają skompresowany plik dźwiękowy do centrów danych oddalonych o setki, a nawet tysiące kilometrów, gdzie mocne serwery przetwarzają głos na tekst i wysyłają odpowiedź. W połączeniu z niezbyt wydajnymi procesorami w urządzeniach mobilnych daje to rezultat daleki od oczekiwanego. Google co prawda opracowało system rozpoznawania mowy w trybie offline, jest on jednak niedostępny dla niezależnych twórców aplikacji. Kolejną rzeczą, o której należy wspomnieć jest fakt, że system wykorzystujący chmurę jest po prostu dużo dokładniejszy.[img=intel-edison]Z inicjatywą mającą na celu usprawnienie obecnie stosowanego systemu wyszedł amerykański producent podzespołów bazowych – Intel. Amerykańska firma nawiązała współpracę z nieznanym z nazwy producentem (którym według doniesień jest firma Nuance) i rozpoczęła pracę nad systemem rozpoznawania mowy na tyle szybkim, aby był w stanie rozpoznać ludzką mowę i na tyle małym, by zmieścił się w obudowach współcześnie produkowanych urządzeń. Fani „Iron Mana” mogą czuć się usatysfakcjonowani, gdyż zaprezentowany prototyp będzie nosił nazwę Jarvis. Zbieżność nazw jest w sposób oczywisty przypadkowa. Jarvis jest w stanie przetworzyć wydane polecenia, jak również odpowiadać swoim własnym głosem, przez co możliwa jest zarówno kontrola urządzenia oraz używanie systemu jako osobistego asystenta. Zaletą takiego rozwiązania jest uniknięcie używania chmury do dekodowania poleceń głosowych, a co za tym idzie, możliwość korzystania z systemu bez aktywnego połączenia internetowego.

Mike Bell, szef działu odpowiedzialnego za projekt posunął się nawet do następującego porównania:To wkurzające, gdy spędzasz czas w Yosemite [park narodowy w USA, przyp. red.], a twój osobisty asystent nie działa, gdyż nie jesteś podłączony do Internetu. Jasne, że Twój asystent nie zamówi stolika w restauracji, gdy nie ma połączenia z chmurą, lecz dlaczego nie może uruchomić Google Maps albo wyciszyć telefonu?Bell zapowiedział, że Intel pracuje nad sprzedażą swojego autorskiego systemu rozpoznawania mowy dla producentów urządzeń mobilnych, których nazwy nie zostały ujawnione. Wprowadzenie Jarvisa na rynek w znaczący sposób usprawni systemy rozpoznawania mowy, dzięki czemu będą w stanie odpowiadać na nasze zapytania tak szybko, jak zrobiłby to człowiek, lub nawet szybciej. W rezultacie w niedalekiej przyszłości użytkownik będzie mógł „poprosić” telefon o wysłanie wiadomości do Tomka, a telefon sam zapyta, którego Tomka miał na myśli. Jedyne czego brakuje, to umożliwiający latanie strój, bo Jarvis już czeka w gotowości.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.