Jeden SMS i mężczyzna stracił 40 tys. zł. Policja apeluje o ostrożność

Jeden SMS i mężczyzna stracił 40 tys. zł. Policja apeluje o ostrożność11.05.2021 17:56
Policja ostrzega przed fałszywymi SMS-ami
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Policja apeluje o ostrożność, ponieważ wciąż wiele osób daje się zwieść fałszywym wiadomościom SMS nakłaniającym do uregulowania rachunku. Przekonał się o tym mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego, który stracił blisko 40 tys. zł.

Wiadomość SMS nakłaniająca do uiszczenia niedopłaty za fakturę lub przesyłkę? Popularność tej formy oszustwa świadczy o tym, że mimo ostrzeżeń z różnych źródeł, oszuści wciąż znajdują nowe ofiary.

Mieszkaniec Ostrowca Świętokrzyskiego stracił w ten sposób blisko 40 tys. zł. Mężczyzna otrzymał SMS z informacją, że firma energetyczna odłączy mu prąd, jeśli nie ureguluje należności w wysokości 3,46 zł. Do wiadomości był dołączony link, który miał ułatwić płatność.

- W rzeczywistości został on przekierowywany na fałszywą stronę podającą się za dostawcę prądu, a następnie na stronę łudząco podobną do jego banku. Mężczyzna zalogował się podając wszystkie hasła - podała w rozmowie z PAP asp. Ewelina Wrzesień z Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Św.

- W wyniku tego oszuści przechwycili jego dane do bankowości elektronicznej, a następnie zaciągnęli na jego dane kredyt w wysokości 28 tys. zł i "wyprowadzili" z jego konta 10 tys. zł - dodała Wrzesień. Przed takimi wiadomościami ostrzegaliśmy zaledwie kilka tygodni temu, ale jak widać, wciąż jest to skuteczny sposób wyłudzania danych.

Policja przypomina, by nie odpowiadać na SMS-y i maile z nieznanych źródeł oraz nie wchodzić na załączone do nich linki. Apelujemy o rozwagę i przypominamy, że logowanie do bankowości internetowej powinno odbywać się wyłącznie bezpośrednio przez stronę banku.

Niestety spraw takich jak ta w ostatnim czasie przybywa, a cyberprzestępcy sięgają po coraz bardziej kreatywne metody. Często starają się grać na emocjach potencjalnych ofiar, dlatego do wszelkich wiadomości nieznanego pochodzenia należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem.

- Pamiętajmy, że informacje na temat ewentualnego zadłużenia lub konieczności dokonania dodatkowej płatności zawsze możemy sprawdzić w biurze obsługi klienta firmy, która żąda dokonania takiej wpłaty - przypomina Wrzesień.

Źródło: PAP

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.