Jedno dotknięcie wystarczy, czyli płatności Apple Pay

Jedno dotknięcie wystarczy, czyli płatności Apple Pay10.09.2014 13:28

O ile zaprezentowanych wczoraj urządzeń firmy Apple rewolucyjnymi nowościami nazwać raczej nie można, o tyle ten trzeci produkt – system płatności Apple Pay – otwiera przed firmą spod znaku jabłka zupełnie nowe możliwości. Dzięki platformie iTunes Apple posiada ogromną kolekcję danych płatniczych osób z ponad 100 krajów i ma spore doświadczenie, pozwalające jej spokojnie wkroczyć między operatorów płatności.

Zgodnie z przypuszczeniami, NFC w iPhone'ach doczekaliśmy się dopiero w momencie, kiedy firma Apple była gotowa na wykorzystanie go do własnych celów. System Apple Pay będzie wykorzystywał moduły NFC w nowych smartfonach oraz w Apple Watch do transakcji zbliżeniowych. iPhone'a lub zegarek będzie więc można przyłożyć do specjalnego terminala płatniczego, podobnie jak karty z systemem PayPass czy nalepki NFC wydawane przez banki. Oczywiście płatności przez Apple Pay będzie można dokonywać także online w sklepach internetowych i aplikacjach, w czym pomoże Touch ID. Przechowywaniem kart zajmie się Passbook, do którego po październikowej aktualizacji będzie można szybko dodać kartę powiązaną z kontem iTunes lub nową. Co ciekawe, wystarczy zrobić zdjęcie karty, a wszystkie dane zostaną rozpoznane automatycznie.

System będzie jednak bezpieczniejszy, niż karta płatnicza z PayPassem. W przeprowadzeniu transakcji będzie brała udział przełomowa antena NFC, wydzielona jednostka zwana Security Chip oraz czytnik linii papilarnych wraz z uwierzytelnianiem Touch ID. Podczas płacenia w restauracji czy sklepie kasjer nie będzie widział numeru karty i nazwiska osoby płacącej, więc te dane będą bezpieczniejsze. Firma Apple obiecuje, że nie będzie przechowywać historii transakcji, a ponadto numer karty płatniczej nie będzie przechowywany ani na urządzeniu, ani na serwerach firmy Apple i nie trafi do sprzedawcy. W module Security Chip w zaszyfrowanej postaci zapisany będzie jedynie unikalny identyfikator. Każda transakcja będzie autoryzowana jednorazowym, unikalnym kodem zamiast numerem CVV z karty. Zgubiony smartfon można dużo łatwiej odnaleźć niż zaginioną kartę kredytową.

Apple Pay będzie dostępny w Stanach Zjednoczonych od października. Obsługę zadeklarowały już American Express, Visa i MasterCard i amerykańskie banki, jak Bank of America czy Citi. Zakupy przez Apple Pay będzie można zrobić między innymi w sklepach Nike, sieci McDonald's, Subwayach i oczywiście w sklepach firmowych firmy Apple.

Jeśli jeszcze ktoś nie czuje się przekonany, by powierzyć firmie Apple dane swojej karty kredytowej, dodatkową motywacją może być nowy album grupy U2, Songs of Innocence. Wydanie od wczoraj jest dostępne zupełnie za darmo na iTunes, gdzie przy zakładaniu konta jesteśmy pytani o numer karty płatniczej (nie trzeba go podawać).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.