Kaltix lepszy od Google ?

Kaltix lepszy od Google ?12.08.2003 14:59

Pracownicy Uniwersytetu Stanforda, którzy w maju ogłosili żeodkryli sposób na przyspieszenie wyszukiwarki Google, założyliwłasną firmę - Kaltix. Założyciele Kaltix to członkowie uniwersyteckiej grupy badawczej,pracującej nad udoskonaleniem algorytmu PageRank, "napędzającego"wyszukiwarkę Google. PageRank jest uznawane obecnie za najlepszymechanizm wyszukiwawczy na świecie, jednak przy rosnącej liczbiekatalogowanych stron stawia serwerom firmy gigantyczne wymagania.Twórcy Kaltix odkryli sposób, aby przyspieszyć działaniewyszukiwarki, odciążyć komputery, a przy okazji ułatwić życieużytkownikom pozwalając im na personalizację wynikówwyszukiwania. Kluczem do zagadnienia mają być nie tylko poprawione algorytmymatematyczne, ale też dostosowanie poszukiwań do preferencjiużytkownika i wyszukiwanie kontekstowe. Metodę Kaltix wuproszczeniu można opisać na przykładzie szukania jednego,konkretnego drzewa w lesie. O ile inne wyszukiwarki przeszukującały obszar lasu, to Kaltix nie przegląda wszystkich drzew -koncentruje się na specjalnie określonym, drobnym wycinku całości.Dzięki temu do odnalezienia drzewa potrzebnych jest mniej obliczeń.Inteligentna selekcja rekordów ułatwi też życie Internautów - np.słowo "jaguar" według koncepcji Kaltix da inne wyniki osobom którewcześniej odwiedzały strony motoryzacyjne, a inne osobomprzeglądającym zdjęcia zwierząt. Odciążanie Internautów już dziśpróbują wprowadzić do swoich algorytmów praktycznie wszystkiewyszukiwarki, które np. na podstawie numeru IP użytkownikaokreślają język, w jakim otwiera się strona. Można jednak iśćdalej: dane o miejscu zamieszkania mogą dostarczać informacjiinterpretujących część haseł do wyszukiwania - np. słowo "football"dla mieszkańca Europy oznacza piłkę nożną, a dla osoby z USA futbolamerykański. Podobne prace prowadzi niekwestionowany lider rynku -będąca dla Kaltixa punktem odniesienia firma Google. Przed dwomalaty Google przejęło wydzieloną ze słynnego laboratorium Xerox PARC(Palo Alto Research Center) firmę Outride, która specjalizuje się wodnajdywaniu prawidłowości w wyszukiwanych przez użytkownikamateriałach, prowadzi też analizy semantyczne mające na celuwstępną selekcję wyników wyszukiwania. Jednak techniki Outridewciąż jeszcze nie trafiły do mechanizmu Google. Sprawa algorytmów wyszukiwania to ogromnie złożone zagadnienieinformatyczne, jednak gra jest warta świeczki i nie chodzi tubynajmniej wyłącznie o wdzięczność milionów Internautów z całegoświata. Wyszukiwarki internetowe to nie tylko podstawa odnajdywaniainformacji w Sieci, ale też źródło coraz większej częścigenerowanych przez Internet przychodów. Wartość sponsorowanegoprzez reklamodawców rynku wyszukiwarek ma w ciągu 5 lat osiągnąćpoziom 6-8 mld USD. A możliwości personalizacji przekazu to takżewzrost skuteczności reklam. Dlatego efektywna metoda dostosowaniawyszukwiarek do preferencji indywidualnych użytkowników może byćwarta fortunę.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.