Karta o wartości 500 zł do Biedronki to blef. Uwaga na fałszywe posty na Facebooku (aktualizacja)

Karta o wartości 500 zł do Biedronki to blef. Uwaga na fałszywe posty na Facebooku (aktualizacja)05.10.2020 18:54
Biedronka nie rozdaje kart podarunkowych na Facebooku, fot. Getty Images

Na Facebooku znów trzeba uważać na fałszywe sponsorowane posty od kogoś, kto wykorzystuje wizerunek marki Biedronka. Na podobnej zasadzie, jak pod koniec lipca, w serwisie społecznościowym można trafić na posty zachęcające do wypełnienia ankiety, w celu odebrania nagrody; w tym przypadku karty podarunkowej o wartości 500 złotych na zakupy w Biedronce. Niestety, akcja nie ma związku z oficjalnymi działaniami firmy i jest tylko dziełem naciągaczy.

Ktoś zadbał o to, by fałszywy fanpage Biedronka-Polska miał wiarygodne zdjęcie profilowe oraz grafikę w tle. W tym przypadku chodzi o nieoficjalną stronę na Facebooku, którą w chwili pisania niniejszego tekstu "lubi" aż... 12 użytkowników – i sam ten fakt powinien wystarczyć, by odbiorcy zorientowali się, że sponsorowany post nie jest wiarygodny i nie ma związku z autentyczną Biedronką.

To nie jest post od "tej" Biedronki, tylko od kogoś, kto wykorzystuje jej wizerunek. Link prowadzi do ankiety-wydmuszki, fot. Oskar Ziomek.
To nie jest post od "tej" Biedronki, tylko od kogoś, kto wykorzystuje jej wizerunek. Link prowadzi do ankiety-wydmuszki, fot. Oskar Ziomek.

Autor posta sugeruje, że Biedronka świętuje swoje 25-lecie na polskim rynku i z tej okazji możliwe jest otrzymanie karty podarunkowej na zakupy w sklepie. Schemat jest dokładnie taki sam, jak w poprzednim przypadku. By otrzymać kartę, teoretycznie wystarczy wypełnić ankietę, a później skorzystać z linka do kolejnej spreparowanej strony i na niej podać swoje dane oraz wyrazić szereg zgód na przetwarzanie danych.

Ankieta, do której prowadzi link z fałszywego posta, fot. Oskar Ziomek.
Ankieta, do której prowadzi link z fałszywego posta, fot. Oskar Ziomek.

Co najważniejsze, poza narażaniem się na późniejsze telefony i e-maile od telemarketerów, użytkownik najpewniej nigdy nie zobaczy rzeczonej karty podarunkowej w swojej ręce. Działania nie są oficjalną akcją Biedronki. Przed publikacją niniejszego materiału poinformowaliśmy Biuro Prasowe Biedronki Polska o zauważonych przez nas postach na Facebooku. Jeśli otrzymamy dodatkowy komentarz, zostanie on opublikowany w formie aktualizacji.

Przeglądając portale społecznościowe, warto mieć się cały czas na baczności. W lipcu bieżącego roku, w innym, ale analogicznym oszustwie, wykorzystywano także wizerunek marki Decathlon. Widać więc, że oszuści mają jeden schemat, który dostosowują do wielu marek. Niewykluczone, że Biedronka nie jest jedyną firmą, której wizerunek jest w tym momencie wykorzystywany.

Aktualizacja, 6 października

Otrzymaliśmy odpowiedź od Biura Prasowego sieci Biedronka, które potwierdziło, że opisywana akcja nie ma związku z oficjalnymi działaniami firmy:

Dziękujemy za sygnał. Profil został zgłoszony do administratorów Facebooka. Informujemy też, że oficjalnym profilem sieci Biedronka na Facebooku jest facebook.com/BiedronkaCodziennie. Aktualne informacje o promocjach znajdują na tym profilu oraz na stronie biedronka.pl. Wszelkie pytanie lub wątpliwości można kierować także do Biura Obsługi Klienta, za pośrednictwem adresu bok@biedronka.eu lub formularza kontaktowego biedronka.pl/pl/kontakt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.