Kaspersky: klienci banków na celowniku cyberprzestępców, Stuxnet nadal infekuje

Kaspersky: klienci banków na celowniku cyberprzestępców, Stuxnet nadal infekuje12.08.2014 11:42
Redakcja

Według rosyjskiej firmy Kaspersky Lab zajmującej się zabezpieczeniami, klienci banków stanowią obecnie najbardziej łakomy kąsek dla wszelkiego rodzaju hakerów i twórców szkodliwego oprogramowania. To właśnie osoby korzystające z bankowości zarówno internetowej jak i mobilnej są narażone na największe ryzyko, bo znalazły się na ich celowniku. Oczywiście możemy bagatelizować niebezpieczeństwo, możemy także stosować się do kilku prostych zasad, które znacznie zwiększą poziom bezpieczeństwa naszych środków zarówno finansowych jak i informacyjnych.

Według analiz przeprowadzonych przez firmę, to właśnie sektor bankowy najczęściej ulega atakom cyberprzestępców. Taka sytuacja nie dziwi, bo jeżeli atak się uda, przestępca może liczyć na duże zyski. Samo doprowadzenie akcji do udanego końca wbrew pozorom nie jest takie trudne. Wykorzystywane jest nie tylko szkodliwe oprogramowanie, ale przede wszystkim socjotechnika – o tym, świadczą także ataki związane z wysyłaniem fałszywych wiadomości email i faktur, a także próby przejmowania kont, jak chociażby ostatnio w przypadku Google i jego poczty Gmail.

Cyberprzestępcy często do ataków wykorzystują okolice świąt i specjalnych okazji. Dobrym tego przykładem był mundial piłkarski w Brazylii i przygotowania do niego. Już w styczniu wysyłane były szkodliwe wiadomości zawierające trojany, które jedynie imitowały wygranie w rzekomej loterii biletowej. W okresie od 19 maja do 19 czerwca ilość ataków w Brazylii była przeszło trzykrotnie większa niż na terenie Rosji, która od dłuższego czasu jest swoistym „centrum ataków” – samo Kaspersky Lab zablokowało w tym czasie niemal 88 tysięcy prób uruchomienia malware. Podobnie są wykorzystywane inne okazje, musimy więc zwiększyć czujność, zamiast zupełnie o niej zapominać.

Coraz większym problemem staje się bezpieczeństwo platform mobilnych. Jest to łakomy kąsek, ponieważ w wielu przypadkach same aplikacje oferowane przez banki nie oferują należytego poziomu bezpieczeństwa. Malware może natomiast wykorzystać luki systemu Android, a następnie przechwycić np. jednorazowe kody SMS do potwierdzania operacji, a także wprowadzane dane logowania. Jak się bronić? Antywirus nie zawsze pomoże, wystarczy jednak korzystanie ze sprawdzonych źródeł aplikacji (instalowanie plików apk spoza Google Play to bardzo duże ryzyko infekcji), a także sprawdzanie wymagań aplikacji odnośnie uprawnień. Dobrą praktyką jest również używanie jedynie zabezpieczonych sieci Wi-Fi lub łączności komórkowej. Jeżeli korzystamy z otwartych hostspotów, nie logujmy się do żadnych usług.

Firma Kaspersky zwraca uwagę na jeszcze jeden problem, a mianowicie infekcje przy pomocy robaka Stuxnet. Pojawił się on w 2010 roku, kiedy to doprowadził do fizycznego uszkodzenia urządzeń odpowiedzialnych za wzbogacanie uranu w elektrowniach atomowych w Iranie. Wykorzystuje on lukę CVE-2010-2568 występującą w systemach Windows XP, Vista, 7 oraz Server 2003 i 2008. Choć jesienią 2010 roku Microsoft opublikował łatkę, nadal notuje się duże ilości infekcji Stuxnetem, w szczególności w Wietnamie, Indiach, Indonezji, Brazylii i Algierii. Oczywiście problem nie dotyczy jedynie krajów trzeciego świata, ale także tych bardziej rozwiniętych.

Co jest problemem i jak się bronić? Najważniejsze jest włączenie automatycznych aktualizacji systemowych. Wielu użytkowników je wyłącza, „bo one przeszkadzają”, a to bardzo łatwa droga do otwarcia drzwi dla szkodliwego oprogramowania: żaden system nigdy nie będzie w 100% bezpieczny. Jeżeli wiec są wypuszczane łatki bezpieczeństwa, powinniśmy z nich korzystać. W przypadku Windows XP sprawa jest jeszcze trudniejsza, bo nie posiada on już oficjalnego wsparcia. O ile to możliwe, powinniśmy przesiąść się na nowszą platformę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.