Kia Ceed: systemy bezpieczeństwa oraz audio JBL

Kia Ceed: systemy bezpieczeństwa oraz audio JBL27.05.2020 12:37
Systemów bezpieczeństwa nie brakuje, a system audio JBL potrafi miło zaskoczyć

Jakiś czas temu testowałem Hyundaia i30 w odmianie N-Line. Okazało się, że z pozoru pospolity samochód może dać mnóstwo frajdy z użytkowania na co dzień. Podobnie było z Kią Ceed, która nie krzyczy wszem i wobec, że jest sportowa, droga, naszpikowana elektroniką i modnymi dodatkami. Podczas krótkiego testu sprawdziłem, jak spisuje się system multimedialny, systemy bezpieczeństwa oraz audio sygnowane logo JBL.

Systemy bezpieczeństwa

Kia Ceed już w najniższej wersji wyposażenia posiada kilka istotnych systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Nie wspominam nawet o ABS czy ESP, bo to oczywiste, ale w odmianie bazowej S znajdziemy również takie systemy jak Kia Driver Attention Assist (DAA), Kia Forward Collision Avoidance Assist (FCA), Kia High Beam Assist (HBA) oraz Kia Lane Keep Assist (LKA). W testowym modelu w wersji Business Line systemów było o wiele więcej. Jak działają i do czego służą?

[1/2]
[2/2]

Zacznijmy od układu autonomicznego hamowania awaryjnego (Kia Brake Assist), który wysyła sygnały ostrzegawcze, a jeśli to nie pomoże, automatycznie zahamuje, jeśli kierowca nie reaguje i nie podejmuje akcji podczas zbliżania się do przeszkody. Radar na przednim zderzaku oraz kamera na przedniej szybie wykrywają potencjalne zagrożenia na drodze, w tym samochody i pieszych. Jest także układ ostrzegania o kolizji z pojazdem poprzedzającym (FCW), który cały czas monitoruje odległość do pojazdu poprzedzającego. Jeśli auto poprzedzające zacznie hamować lub odległość od niego zmniejszy się do niebezpiecznego poziomu, auto dźwiękowo i wizualnie ostrzega kierowcę o możliwości kolizji. Jeśli kierowca nie zareaguje w porę, aktywuje się układ autonomicznego hamowania awaryjnego (Kia Brake Assist).

[1/2]
[2/2]

Bardzo przydatny podczas codziennej eksploatacji jest również układ monitorowania „martwego pola” w lusterkach (Kia Blind Spot Detection). Nadzoruje on miejsca wokół pojazdu niewidoczne w lusterkach wstecznych. W momencie wykrycia innego pojazdu kierowca ostrzegany jest migającym symbolem w lusterku zewnętrznym, co pozwoli uniknąć kolizji podczas zmiany pasa. Podczas dłuższych podróży przyda się z pewnością układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Kia Lane Assist). Po aktywacji tego systemu pojazd dba o to, by senny, zmęczony lub nieuważny kierowca nie zjechał z drogi. Układ ostrzega o potencjalnie niebezpiecznym manewrze, a w razie konieczności może nawet przejąć kontrolę nad pojazdem i nakierować auto na prawidłowy tor jazdy.

[1/2]
[2/2]

W testowanym modelu był również asystent świateł drogowych (Kia High Beam Assist), który współpracował z rewelacyjnymi lampami LED. System wykrywa światła przednie pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, światła tylne pojazdów poprzedzających lub latarnie uliczne. Kiedy to konieczne, automatycznie zmienia światła drogowe na mijania. Dzięki temu inni użytkownicy drogi nie są oślepiani.

System info-rozrywki i Audio JBL

W testowanym jakiś czas temu Hyundaiu i30 N-Line grał standardowy system audio bez żadnego logo i wymyślnych funkcji. Grał zaskakująco dobrze jak na swój poziom i fakt, że jest standardowym zestawem. Nieco później miałem okazję sprawdzić system audio Krell w modelu Hyundai Tucson N-Line i również wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Czy JBL w Kii Ceed trzyma poziom? Owszem!

[1/2]
[2/2]

Kia oraz JBL postarali się, aby w przedstawicielu segmentu C w dość rozsądnej cenie zastosować zestaw audio, który wyróżnia się z tłumu. To 8-głośnikowy układ o łącznej mocy szczytowej 320 W. W przedniej części kabiny zastosowano nie tylko na odseparowany zestaw dwudrożny (woofery o średnicy 160 mm oraz tzw. tweetery legitymujące się średnicą 25 mm) ale także głośnik centralny o średnicy 80 mm. W tylnych drzwiach wygospodarowano miejsce na przetworniki szerokopasmowe o średnicy 160 mm. W bagażniku natomiast wylądował dość nietypowy subwoofer.

[1/2]
[2/2]

Co w nim takiego niezwykłego? Po prawej stronie znajduje się kompaktowych rozmiarów skrzynia (pojemność zaledwie 4 litrów) z dwiema maskownicami. Kryją one aktywny głośnik o średnicy zaledwie 140 mm oraz pasywną membranę o średnicy 170 mm. Nad całością czuwa wzmacniacz, który wylądował pod fotelem pasażera. Łączna moc zestawu to 320 W. Wspomaga go oczywiście cyfrowy procesor dźwięku z funkcją Clari-Fi. W teorii rozwiązanie to ma poprawić jakość dźwięku podczas odtwarzania skompresowanych plików muzycznych. Jak to działa w praktyce?

[1/2]
[2/2]

Ten niepozorny układ potrafi wygenerować zaskakująco czystą, szeroką i szczegółową scenę muzyczną z przyjemną górą, czytelną średnicą i dość mocnym dołem. Co prawda ciągle miałem wrażenie, że system ma chęć pójścia na dyskotekę, ale nie było to zbyt mocno wyczuwalne. Biąrąc pod uwagę, że mamy do czynienia z dość standardowym autem z segmentu C, który nawet nie stara się udawać przynależności do grupy aut premium, system audio JBL zagrał naprawdę przyjemnie i ani razu nie miałem ochoty przyciszać zestawu. Zagrało to naprawdę świetnie!

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

System info-rozrywki jest standardowy i praktycznie niczym szczególnym się nie wyróżnia. To samo znajdziemy w Hyundaiu i30 – jest czytelnie, intuicyjnie, ale dość prosto i bez stylistycznych dodatków. Dla jednych to zaleta, która nie rozprasza i nie spowalnia systemu, dla innych wada. Ja nie przywiązywałem do tego większej wagi choć owszem, ekran główny mógłby być nieco bardziej atrakcyjny wizualnie.

Podsumowanie

Kia Ceed to z pewnością jeden z najbardziej pospolitych modeli z segmentu C w ofercie koreańskiego producenta. W końcu w gamie mamy mocniejszą odmianę GT, ciekawą stylistycznie ProCeed oraz modnego w ostatnim czasie crossovera XCeed. Mimo to ciekawa alternatywa dla tych, którzy szukają sensownego auta rodzinnego z dobrym wyposażeniem. Systemów wspomagania w wyższych wersjach wyposażenia nie zabraknie nawet wybrednym, a każdą podróż umili świetny zestaw audio JBL.

Plusy
  • Bardzo dobrze grający system audio JBL
  • Sporo systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy
  • Czytelny i sprawnie działający system...
Minusy
  • ...który wygląda dość ubogo
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.