Klientka ING straciła 10 tys. złotych. Przestępcy podszyli się pod firmę kurierską

Klientka ING straciła 10 tys. złotych. Przestępcy podszyli się pod firmę kurierską08.10.2020 18:25
fot. GettyImages

Pani Katarzyna straciła 10 tysięcy złotych w wyniku ataku phishingowego. Dostała SMS-a z informacją o niezbędnej dopłacie do przesyłki. Nie zwlekała i stwierdziła, że musi zapłacić. Następnego dnia okazało się, że był to fatalny błąd.

W wiadomości padła kwota 1,49 zł, a z konta zniknęło aż 10 tysięcy. Oszuści przysłali kobiecie SMS z prośbą o uiszczenie płatności, podszywając się pod firmę kurierską. To znany powszechnie przypadek ataku phishingowego. Wiadomość zawierała link do fałszywej bramki płatności, z której przeszła do fałszywej witryny banku.

Kobieta nie chciała zwlekać z płatnością, bo jak sama mówi, nie lubi mieć zaległości. Takich ofiar właśnie szukają przestępcy. Szybko otworzyła stronę i zalogowała się na niej. Wówczas przestępcy uzyskali już dostęp do jej danych bankowych. Następnie, jak relacjonuje klientka ING, mieli zalogować się na jej konto i zmienić przypisany do niego numer telefonu.

"W trakcie całej operacji zalogowałam się do swojego konta w banku, ale nie mogłam dokonać przelewu. Pomyślałam, że może na stronie prowadzone są jakieś prace serwisowe. Odłożyłam telefon. Rano próbowałam ponowić przelew, ale link, który dostałam na telefon, już nie działał. Po południu zadzwonił do mnie mąż. Zdziwiony zapytał, po co mi było 10 tys. zł, które wypłaciłam" - mówi pani Katarzyna dla Gazety Wyborczej.

To wszystko brzmi dość chaotycznie i nierealnie, ponieważ aby zalogować się na konto, musieli uzyskać dostęp do kodu potwierdzającego logowanie z nieznanego źródła, który przesyłany jest poprzez SMS. Tego samego potrzebowali też, aby zmienić numer telefonu przypisany do konta. Kiedy kobieta zgłosiła sprawę w banku, właśnie taką otrzymała odpowiedź. Przestępcy wykorzystali dostęp do konta, aby wypłacić z bankomatu we Wrocławiu 10 tysięcy złotych. Wybrali placówkę, w której nie było żadnych kamer.

Na pierwszy numer telefonu powinna otrzymać SMS z kodem potwierdzającym zmianę przypisanego numeru. Należy go wpisać w formularzu na stronie banku. Kobieta zaprzecza, jakoby dostała jakikolwiek SMS potwierdzający taki proces. Prawdopodobnie jej smartfon musiał być zainfekowany złośliwym oprogramowaniem, które przechwytywało wiadomości SMS i ukrywało je przez właścicielką.

Sprawa trafiła do sądu, gdyż bank nie widzi swojej winy tej sytuacji i nie ma zamiaru oddać kobiecie pieniędzy. Klientka sądzi natomiast, że zawiniła instytucja. ING odpowiada na to: "bank nie ma podstaw do zwrotu pieniędzy w przypadkach, gdy klient przekazał innej osobie dane dostępowe do konta, aplikacji mobilnej i numer PESEL".

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.