Knowledge Graph — wyższy poziom wyszukiwania

Knowledge Graph — wyższy poziom wyszukiwania17.05.2012 10:52

Google postanowił poważnie zabrać się za spełnianie jednej z podstawowych potrzeb człowieka — zdobywania nowej wiedzy. Wyszukiwarka jest, zdaniem Google'a, doskonałą metodą zaspokajania ciekawości, ale jak wszyscy wiemy, często nie jest łatwo znaleźć właściwe odpowiedzi na pytania.

Problemem jest sposób wyszukiwania. Wpisujemy tylko słowa, które złożone razem mają inne, głębsze znaczenie, niż każde z nich osobno. Schody zaczynają się, kiedy to samo słowo może oznaczać kilka rzeczy… Google uruchomił projekt, który stara się zrozumieć to głębsze znaczenie i pozwoli wybrać obiekt, którego poszukujemy (Berlin — stolica Niemiec czy grupa znana ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Top Gun”? Stradivarius — włoski lutnik, marka odzieży czy film?). Google Knowledge Graph zapewni wyniki dotyczące przedmiotów, miejsc, osób, drużyn sportowych, filmów, dzieł sztuki i wielu innych, istniejących w świecie rzeczywistym obiektów, których opis słowny jest niejednoznaczny. Wyszukiwarka jest na razie świadoma istnienia ponad 500 milionów obiektów i 3,5 miliarda związanych z nimi faktów i relacji między nimi.

Jak to działa? Google na swoim blogu podał przykład Tadź Mahal (pisownia angielska Taj Mahal) — słowa te mogą opisywać mauzoleum w Indiach, nagrodzonego nagrodą Grammy muzyka oraz kasyno w Atlantic City. Pierwszym krokiem do uzyskania wymarzonych wyników wyszukiwania jest zawężenie wyników przez wybór odpowiedniego obiektu. Wyszukiwarka ma ponadto możliwość wyeksponowania najważniejszych faktów o danym obiekcie oraz danych dla danego obiektu charakterystycznych — data urodzin, śmierci, osiągnięcia (książki w przypadku pisarza, nagrody i odkrycia w przypadku naukowca) czy informacje o rodzinie danej osoby, lata budowy oraz położenie w przypadku budynków.

Co więcej, Knowledge Graph będzie w stanie podpowiedzieć czym jeszcze możemy być zainteresowani. Na podstawie danych zebranych o miliardach zapytań i wybieranych przez użytkowników wynikach wyszukiwania Google był w stanie wybrać warte wyeksponowania fakty oraz sugerować podobne „obiekty”. Wygląda na to, że skończy się era podążania za odnośnikami w artykułach Wikipedii, a zacznie się podróż po wynikach dostarczonych przez wyszukiwarkę Google'a.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.