Kobieta straciła 100 tys. złotych. Dała się nabrać przez telefon

Kobieta straciła 100 tys. złotych. Dała się nabrać przez telefon19.06.2021 18:21
52-latka straciła 100 tysięcy złotyc
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images

52-letnia kobieta straciła ponad 100 tys. złotych. Uwierzyła dzwoniącemu mężczyźnie, że jest pracownikiem banku i że kontaktuje się, by pomóc jej zabezpieczyć środki po rzekomym włamaniu na konto. To typowy scenariusz oszustwa "na pracownika banku".

O szczegółach opisywanego przypadku poinformowała Policja Opolska. Do 52-letniej kobiety z powiatu strzeleckiego zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Stworzył historię o rzekomym włamaniu na jej konto i pod pretekstem jego ochrony, finalnie uzyskał od kobiety wszystkie niezbędne dane, by wyrządzić jej finansową szkodę.

Jak się okazało, niedługo potem na dane kobiety został zaciągnięty kredyt w wysokości 60 tysięcy złotych. Atakującym udało się również zrobić pokaźne zakupy w sklepie ze sprzętem RTV i AGD, za które zapłacili posługując się danymi karty płatniczej poszkodowanej. Rachunek wyniósł niemal 50 tys. złotych, stąd łączna strata w wysokości ponad 100 tysięcy.

Polica nie tłumaczy, jak zakończyła się ta sprawa, ale przestrzega, by nie ufać bezgranicznie wszystkim dzwoniącym, którzy podają się za pracowników banku, szczególnie, gdy ich działania wpisują się w opisywany scenariusz. Atakujący często postępują schematycznie i ich działania można stosunkowo łatwo rozpoznać.

Należy także pamiętać o podstawach bezpieczeństwa związanych z dostępem do jakiejkolwiek elektronicznej usługi, w tym konta bankowego, a więc nie podawać osobom trzecim poufnych danych logowania. Należy również unikać instalacji jakichkolwiek aplikacji w smartfonie czy komputerze pod dyktando osoby dzwoniącej. To prowadzi do analogicznego finału sprawy, ale nieco inną drogą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.